nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

50 miljoner i vite om Telia inte ändrar rutin

PTS vill göra det enklare för kunder att byta operatör av fibertjänster. Man kräver därför att Telia slutar begära fullmakt för operatörsbyte.

  • Artikel annons 1

Sedan 1 februari 2018 har Telia en rutin ”som innebär att den operatör som beställer operatörsbyte på begäran måste kunna visa en skriftlig fullmakt från den frånträdande operatören att säga upp dennes avtal med Telia”.

Post- och telestyrelsen, PTS, begärde i maj att Telia som äger fibernätet skulle sluta kräva fullmakt vid operatörsbyten av slutkunder. Men Telia svarade i juni att bolaget inte agerar i strid med skyldighetsbeslutet och därför inte tänkte vidta några åtgärder. Man var rädd för att det skulle skapa en situation på marknaden med oseriösa operatörer som försöker sno åt sig kunder.

Nu har PTS, vid vite på 50 miljoner kronor, bestämt att vid operatörsbyten ”där den fysiska förbindelsen kopplas om mellan två olika operatörer” så får Telia inte begära fullmakt. Telia har två veckor på sig att ändra rutiner, men beslutet kan fortfarande överklagas inom tre veckor.

PTS anger att Telia däremot kan ställa följande krav för att undvika oetiska försäljningsmetoder:

* den tillträdande operatören behöver visa att det finns avtal med slutkunden och en vilja att byta operatör på aktuell förbindelse.

* den tillträdande operatören har gjort de förberedelser som behövs för att kunna koppla in den aktuella fiberförbindelsen.

Taggar:,

  • Annons 3

Fler nyheter

Bodens datacentersuccé lockar

De lyckade datacenteretableringarna i Boden har lockat finfrämmande. Nu har en delegation från Spanien varit på besök för att försöka lära sig mer.
– Det här visar att Boden är en global spelare, säger kommunalrådet Claes Nordmark.

  • Annons 4

Enghouse-chefen lämnar – startar eget bolag

Enghouse Interactives chef Michael Stubbing lämnar företaget. Efter mer än ett decennium på bygget är det dags för nya utmaningar.
– Det har varit fantastiskt lärorikt och utvecklande, säger han till Telekom idag.

IP Soft:s chatbot prisas i ny studie

”En idealisk lösning med avancerade funktioner”. Så beskrivs IP Softs Amelia i en ny undersökning av chatbotar.
– Vi är hedrade att bli omnämnda som ledare, säger Chetan Dube, vd för företaget.