Sedan 1 februari 2018 har Telia en rutin ”som innebär att den operatör som beställer operatörsbyte på begäran måste kunna visa en skriftlig fullmakt från den frånträdande operatören att säga upp dennes avtal med Telia”.
Post- och telestyrelsen, PTS, begärde i maj att Telia som äger fibernätet skulle sluta kräva fullmakt vid operatörsbyten av slutkunder. Men Telia svarade i juni att bolaget inte agerar i strid med skyldighetsbeslutet och därför inte tänkte vidta några åtgärder. Man var rädd för att det skulle skapa en situation på marknaden med oseriösa operatörer som försöker sno åt sig kunder.
Nu har PTS, vid vite på 50 miljoner kronor, bestämt att vid operatörsbyten ”där den fysiska förbindelsen kopplas om mellan två olika operatörer” så får Telia inte begära fullmakt. Telia har två veckor på sig att ändra rutiner, men beslutet kan fortfarande överklagas inom tre veckor.
PTS anger att Telia däremot kan ställa följande krav för att undvika oetiska försäljningsmetoder:
* den tillträdande operatören behöver visa att det finns avtal med slutkunden och en vilja att byta operatör på aktuell förbindelse.
* den tillträdande operatören har gjort de förberedelser som behövs för att kunna koppla in den aktuella fiberförbindelsen.