nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

7-Eleven snabbshoppade telefoni

Reitan Convenience, företaget bakom butikskedjorna Pressbyrån och 7-Eleven, har köpt ny telefoni från Telenor. Upphandlingen gick på rekordtid – på bara tre månader var avtalet undertecknat och hela lösningen satt i drift.

  • Artikel annons 1

Med omkring 500 butiker runt om i Sverige hör Pressbyrån, 7-Eleven och Shell 7-Eleven till några av våra mest välkända butikskedjor. Själva butikerna drivs av lokala franchise-tagare men bakom varumärkena finns företaget Reitan Convenience.

IT-chefen Gustav Almqvist konstaterar att de fram till häromdagen hade en splittrad och ganska föråldrad telefonilösning.

– Vid vårt servicekontor i Stockholm har vi haft en gammal Ericsson-växel men tillhörande fasta telefoner som stått och ringt. Det skapade mycket stress eftersom personalen nästan bara använde mobilerna som inte hade någon koppling till växeln, säger han.

Ville köpa tjänst

Hos både personalen och it-avdelningen fanns ett starkt önskemål om att få till en bättre lösning och Gustav Almqvist sparkade i mars igång arbetet med att upphandla telefoni, växel och svarsservice. I första hand till servicekontoret men i fas två också möjlighet att erbjuda de butiker som vill att ansluta sig.

– Jag var inriktad på att köpa lösningen som tjänst och gick ut på en ganska traditionell upphandlingsrunda hos de stora operatörerna.

Helt mobila

Valet föll på Telenor som sedan tidigare levererar ip-vpn till företagets butikskedjor. Med deras tjänst One Flexibel fick Reitan en helt mobil telefonilösning med växeln i molnet.

– Till och med de skrivbordstelefoner som fortfarande behövs till en del av personalen är gsm-anslutna så vi har verkligen kapat sladdarna, säger Gustav Almqvist och konstaterar att deras arbete både börjar och slutar i butikerna, så mobiliteten är viktigt.

För att klara mottagningen i lokalerna har Telenor byggt upp en så kallad kvalitetszon med förstärk täckning i servicekontoret.

– I övrigt pekar allt på att deras mobilnät idag har minst lika bra täckning som Telias som var vår tidigare operatör.

One stop shopping

En viktigt orsak till valet av leverantör var att Telenor själva kunde stå för hela leveransen.

– När det gäller svarsservicen var det ingen annan som kunde det utan att ta hjälp av underleverantörer, det tycker jag är en styrka.

Totalt sett var Telenors anbud också billigast och det avtalet med operatören gäller i tre år. I och med att de bestämde sig för Telenor passade Reitan också på att förhandla om avtalet kring ip-förbindelserna och kompletterade med mobila backup-anslutningar till butikerna och högre servicegarantier.

– Det innebär en otrolig förstärkning. Dagens butiker har ett krav på sig att vara uppkopplade dygnet runt för att kunna leverera rätt service till kunderna, säger Gustav Almqvist.

Snabbt genomfört

Trots att det bara är omkring tre månader sedan telefoni-upphandlingen drog igång är nu hela lösningen sjösatt och alla telefoner porterade till Telenor.

– Det var kanske igen panik att bli klara, den gamla växeln fungerade fortfarande, men jag tyckte att det kändes väldigt viktigt att få allt på plats i god tid innan semester. Inte minst som en signal till personalen, säger Gustav Almqvist.

Efter att den nya telefonin nu är på plats för den egna personalen planerar han för fas två i projektet – att också få med butikerna i den gemensamma växeln.

– Det är självklart upp till den egna handlaren att nappa på erbjudandet eller inte med tanken är att det ska vara ett attraktivt erbjudande som också ger möjlighet till bättre service än tidigare.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Förändrar världen med teknik

Tietos innovationschef tror på att kunskapsöverföring och utbildning kan göra både företag och samhälle mer jämlika och på så vis även mer effektiva och framgångsrika. Och att proppen till utveckling ofta sitter högst upp.

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här