nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Abonnenter likgiltiga till sin leverantör

Många abonnenter bryr sig inte om vilka som levererar deras telekomtjänster och de flesta anser inte att det är någon skillnad mellan de olika leverantörerna. Det visar en brittisk undersökning.

  • Artikel annons 1

Det brittiska techbolaget Bio Agency har frågat 1 500 personer i Storbritannien om hur de ser på sina telekomleverantörer. Resultatet av undersökningen visar att de flesta bara håller fast vid samma leverantör på grund av att de inte orkar leta efter något annat alternativ. Tre av fyra svarade att de inte tänker ta första bästa chans att byta operatör om ett något bättre erbjudande skulle uppdagas. Samtidigt svarade 27 procent att de inte är villiga att rekommendera sin telekomleverantör för familjemedlemmar och närstående.

Övrigt intressant som framkom:

*Tre av fyra är i nuläget inte intresserade av att byta ut deras nuvarande telekomleverantör mot annan tech-tjänst leverantör som Google eller Apple.

*Två av fem är varken nöjd eller missnöjd med kundkontakten från deras leverantör.

*64 procent svarade att det är ingen, eller väldigt lite, skillnad mellan de olika telekomoperatörernas tjänster och utbud.

Bio Agency sammanfattar undersökningen med att telekombolagen på marknaden borde inse allvaret och arbeta hårt för att förbättra hur konsumenter ser på operatörerna som varumärken.

Justin Small, strategisk chef på BIO Agency, kommenterar:

– Telekombranschen behöver transformeras för att överleva. Den avgörande nyckeln är kundupplevelse. De som bygger nya tjänster runt kunden kommer att lyckas bäst och bli mest framgångsrika.

  • Annons 3

Fler nyheter

Får miljonkontrakt för smart IoT-lösning

Snart kommer offentliga toaletter att vara uppkopplade. Finska IoT-tillverkaren Haltian har fått miljonorder för över 100 000 enheter.
Deras lösning ska spara pengar och påverka vilka shoppingcentrum vi väljer.

  • Annons 4

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här