nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Ai är framtidens kundkontakt på bankerna

4 av 5 banker kommer i framtiden att använda artificiell intelligens som sin främsta kontaktväg med kunderna. Det enligt en undersökning som Accenture står bakom.

  • Artikel annons 1

I Sverige har artificiell intelligens redan gjort starkt avtryck på bankerna, där SEB:s implementering av artificiella intelligensen Amelia från Ip-Soft varit den mest uppmärksammade under senaste halvåret. Det här är dock bara början på en större utveckling, tror konsultbolaget Accenture som i en undersökning pekar på att 4 av 5 banker i framtiden tror att artificiell intelligens kommer att vara en arbetsmetod för dem. Vanligaste anledningen, som 60 procent av de svarande uppger, är att de vill få större möjligheter samla in data att analysera.

– Paradoxen är att människor tror att tekniken leder till att bankärenden blir mer och mer automatiserade och allt mindre personliga, men vad vi kan se är att tekniken i själva verket hjälper bankerna att bli mer personliga, säger Alan McIntyre, chef för Accentures verksamhet som riktar sig mot banksektorn och medförfattare till rapporten.

Rapporten pekar också på ett mönster som många pekar på, nämligen att antalet telefonsamtal och andra kontakter blir färre på bekostnad av artificiell intelligens men att kontakterna mellan människor då ökar i värde.

– Vad du från bankernas sida får är bättre tillgång till information och det kommer hjälpa till att bättre förstå vilka råd de ska ge sina kunder, säger Alan McIntyre.

I rapporten har 600 företag från banksektorn bidragit med svar.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här