nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

AI – snart i allt

Inom två år kommer ai, artificiell intelligens, att finnas i nästan alla nya mjukvaruprodukter och digitala tjänster. Det spår analysföretaget Gartner.

  • Artikel annons 1

Enligt Gartner kommer tillverkare av mjukvarutjänster och produkter att implementera ai i princip allt nytt som lanseras inom år 2020. Redan idag använder många av oss ai i form av personliga assistenter i mobilen eller i hemmet och genom olika programvaror på datorn. Samtidigt ser vi att allt fler företag använder sig av avancerade ai:s inom främst bank- och försäkringsbranschen för bland annat kundtjänst och analysverksamhet. Därför är det svårt att se Gartners senaste rapport som någon vild gissning, utan snarare en bekräftelse på vart vi är på väg.

AI – viktig prioritering

I och med att många svenska företag idag befinner sig mitt inne i digitaliseringsprocessen, eller åtminstone har påbörjat den, kommer artificiell intelligens snart att vara en av de fem viktigaste prioriteringarna för it-chefer och cio:s.

Gartners forskningschef Jim Hare vill dock höja ett varningens finger eftersom utvecklingen av ai-produkter sannolikt kommer att bli en guldrush för både stora och små teknikföretag. Enligt Jim Hare kommer det därför bli viktigt att skaffa sig kännedom om vad som är en nyttig och användbar ai – och vad som inte är det.

Måste ha kunskaper

Gartner nämner några utmaningar för företag och organisationer som vill effektivisera verksamheten med ai. Främst handlar det om att skaffa sig kunskap om vilken ai-produkt som faktiskt kan vara till nytta bland de tusentals mjukvarutillverkare som kommer att hävda att just deras ai är bäst. Och hur och vart någonstans den kan göra bäst nytta.

Enligt Gartners undersökning från förra året framkom att anledningen till varför många företag avvaktar med att implementera ai beror på att de saknar mänsklig kompetens hos de anställda för att veta hur ai kan användas på bästa sätt.

 

Taggar:, ,

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Ny trend ger bättre koll på kunden

Det går att effektivisera sin företagstelefoni med en kontaktcenterlösning. Telekom idag kikar lite närmare på trenden som nått nyblivna telefonimästaren Sandvikens kommun och norska Elkjøp, där svenska Elgiganten ingår.

Telias köp ska pressa Telenor

Ett förvärv som ska stärka Telias närvaro i Norge.
Telekomjätten gjorde i somras upp med TDC om att köpa deras norska verksamhet.
Ett köp som ger stora möjligheter på marknaden.