Av allt att döma blir det mer och mer okej att använda sociala mediakanaler på sitt jobb. Färre och färre företag blockerar numera sidor som Facebook och Flickr från de egna maskinerna.
Enligt analysföretaget Gartner förbjöd 2010 vartannat företag social medieåtkomst. 2014 spås den siffran att ha sjunkit till 30 procent. Anledningen tros vara att vissa delar av ett företag, såsom marknadsföring, behöver komma åt sajterna samt att anställda på olika sätt kan kringgå spärrarna.
Andrew Walls, vice research-chef på Gartner, säger i ett uttalande att företagen bör flytta fokus från förbud till att undersöka hur kanalerna påverkar den egna organisationen; och hur de kan utnyttjas.
– Företag ska inte ignorera sociala mediekanaler. Vi rekommenderar att de istället undersöker hur de sociala mediernas identitets- och informationsinsamling ser ut och om den eventuellt skär sig med deras egna identitets- och åtkomstpolicies, säger Andrew Walls.