nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

amazonconnect

Amazon lanserar kontaktcenter i molnet

Amazon Connect är namnet när Amazon fortsätter att lansera tjänster för telekommarknaden.

  • Artikel annons 1

För bara någon vecka sedan släppte Amazon Web Services, AWS, en uc-svit i molnet. Nu lanserar man också ett molnbaserat kontaktcenter. Tekniken bygger på den lösning som Amazon själva använder. AWS mål är att Connect ska vara enkelt att använda – det ska inte behövas någon hårdvara och ingen särskild mjukvara för den delen, utan allt ska gå att sköta i en webbläsare.

Bygger på egna kontaktcentret

– För tio år sedan fattade vi beslutet att bygga vår egen kontaktcenterteknik från grunden eftersom tidigare, då befintliga, lösningar inte kunde möta våra krav på skala, kostnader och funktioner som vi behöver för att erbjuda kundservice för våra kunder runt om i världen, säger Tom Weiland, kundservicechef för Amazon.

Amazon jobbar också med en lite annorlunda prismodell. Kunderna betalar bara för den trafik som passerar genom kontaktcentret. Som kund går det att bestämma om man ska betala per dag eller minut och dessutom också för olika typer av telefonianslutningar.

Bestyckad med artificiell intelligens

Connect är dessutom förberedd med möjlighet att integrera det med exempelvis crm-verktyg som Salesforce och workforce management-verktyg. AWS har också dragit nytta av företagets övriga satsningar och därför finns också möjligheten att använda samma artificiella intelligens som används i Amazons assistent Alexa, Amazon Lex.

Slutligen, viktigt för många, inkluderar Connect en utförlig statistikplattform med möjlighet att se siffror i realtid och över tid.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Annons 3

Fler nyheter

Fler tror på intrång

En majoritet av alla it-chefer inom telekomindustrin tror att försöken till dataintrång kommer att öka. Men bara två av fem tror att de kommer öka investeringarna i företagets cybersäkerhet.

Fler mobilabonnemang och mer data

PTS senaste rapport om telekommarknaden bekräftar vad många inom telekombranschen redan förutspått. Mobilabonnemang med minst en Gigabyte per månad ökar och utbyggnaden av bredband via fiber börjar märkas.

  • Annons 4

Risk för missnöje när nätverket inte testas innan köp

Krönika

Vi har väl alla gått och letat efter täckning eller varit med om att Skypesamtalet hackar och bryts? När arbetsplatsens trådlösa nätverk inte längre klarar uppgiften är det oftast en uppgradering till modernare teknik som är lösningen. Men hur tar man reda på vilken utrustning som behövs för att möta behoven? Alla leverantörer kan idag […]

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här