nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Amazon lanserar kontaktcenter i molnet

Amazon Connect är namnet när Amazon fortsätter att lansera tjänster för telekommarknaden.

  • Artikel annons 1

För bara någon vecka sedan släppte Amazon Web Services, AWS, en uc-svit i molnet. Nu lanserar man också ett molnbaserat kontaktcenter. Tekniken bygger på den lösning som Amazon själva använder. AWS mål är att Connect ska vara enkelt att använda – det ska inte behövas någon hårdvara och ingen särskild mjukvara för den delen, utan allt ska gå att sköta i en webbläsare.

Bygger på egna kontaktcentret

– För tio år sedan fattade vi beslutet att bygga vår egen kontaktcenterteknik från grunden eftersom tidigare, då befintliga, lösningar inte kunde möta våra krav på skala, kostnader och funktioner som vi behöver för att erbjuda kundservice för våra kunder runt om i världen, säger Tom Weiland, kundservicechef för Amazon.

Amazon jobbar också med en lite annorlunda prismodell. Kunderna betalar bara för den trafik som passerar genom kontaktcentret. Som kund går det att bestämma om man ska betala per dag eller minut och dessutom också för olika typer av telefonianslutningar.

Bestyckad med artificiell intelligens

Connect är dessutom förberedd med möjlighet att integrera det med exempelvis crm-verktyg som Salesforce och workforce management-verktyg. AWS har också dragit nytta av företagets övriga satsningar och därför finns också möjligheten att använda samma artificiella intelligens som används i Amazons assistent Alexa, Amazon Lex.

Slutligen, viktigt för många, inkluderar Connect en utförlig statistikplattform med möjlighet att se siffror i realtid och över tid.

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

EQT:s nya spelare siktar på topp-platsen

IP Only Enterprise är en ny toppspelare på företagsmarknaden. Målet för sammanslagningen mellan IP Only och DGC: att passera Telia i nya marknadsandelar. Telekom idag träffade bolaget för att höra hur det ska gå till.

  • Annons 4