nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Amazon lanserar kontaktcenter i molnet

Amazon Connect är namnet när Amazon fortsätter att lansera tjänster för telekommarknaden.

  • Artikel annons 1

För bara någon vecka sedan släppte Amazon Web Services, AWS, en uc-svit i molnet. Nu lanserar man också ett molnbaserat kontaktcenter. Tekniken bygger på den lösning som Amazon själva använder. AWS mål är att Connect ska vara enkelt att använda – det ska inte behövas någon hårdvara och ingen särskild mjukvara för den delen, utan allt ska gå att sköta i en webbläsare.

Bygger på egna kontaktcentret

– För tio år sedan fattade vi beslutet att bygga vår egen kontaktcenterteknik från grunden eftersom tidigare, då befintliga, lösningar inte kunde möta våra krav på skala, kostnader och funktioner som vi behöver för att erbjuda kundservice för våra kunder runt om i världen, säger Tom Weiland, kundservicechef för Amazon.

Amazon jobbar också med en lite annorlunda prismodell. Kunderna betalar bara för den trafik som passerar genom kontaktcentret. Som kund går det att bestämma om man ska betala per dag eller minut och dessutom också för olika typer av telefonianslutningar.

Bestyckad med artificiell intelligens

Connect är dessutom förberedd med möjlighet att integrera det med exempelvis crm-verktyg som Salesforce och workforce management-verktyg. AWS har också dragit nytta av företagets övriga satsningar och därför finns också möjligheten att använda samma artificiella intelligens som används i Amazons assistent Alexa, Amazon Lex.

Slutligen, viktigt för många, inkluderar Connect en utförlig statistikplattform med möjlighet att se siffror i realtid och över tid.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Annons 3

Fler nyheter

Svenska Spel satsar mobilt

It-avdelningen på Svenska Spel har haft fullt upp det senaste året med att modernisera företagets it-infrastruktur. Med en omfattande mobilitetssatsning kan medarbetarna nu arbeta mer flexibelt.

Hitta Swishen i allt du gör

Krönika

Jag står på ridskolan med min dotter och ser en lapp i caféet,”Vi tar Swish”, och jag blir bara så glad. Under flera år har jag hållit på att gå till bankomaten med jämna mellanrum för att ta ut kontanter.

  • Annons 4

Tele2 bygger ut i norr

Under sommaren förra året fick Tele2 förtroendet för en upphandling för utbyggnad av 4G i stora delar av norra Sverige. Och dessutom i Norrland som hittills varit helgat Telialand.

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här