nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Unified communications

  • Annons 1

Raska steg mot kontaktcenter i molnet

Övergången från kundplacerade kontaktcenter till molnbaserade lösningar kom överraskande långt mellan 2012 och 2013, särskilt bland små och medelstora företag. De som avvaktar är framförallt oroade över datasäkerheten och tillgängligheten.

  • Annons 2

  • Native 1

Microsoft in bland ledarna på telefoni

Den hårda prispressen och övergången till virtualiserade lösningar fortsätter. Men Gartners magiska kvadrant för företagstelefoni innebär inga stora omflyttningar. De enda är att Microsoft klivit över strecket och placeras bland ledarna och att Aastra försvunnit.

  • Annons 3

”Användbarhet måste komma i första hand”

Säkerhet versus användbarhet. Frågan är om de någonsin kan leva helt i symbios? Uc-experten Jason Andersson anser att användarvänlighet väger tyngst men att it-avdelningen kan komma långt med policys och utbildningar, istället för begränsande murar.

”Skype är ett starkare varumärke”

En stark anledning till att Lync byter namn till Skype för företag kan vara att Microsoft vill utöka sin kundbas bland de små och mellanstora företagen och växa sig större på mer "Skypevänliga" marknader.

Stora möjligheter i uc som tjänst

Växer 660 procent, enligt IDC

Uc som tjänst kommer att växa med 50 procent årligen till och med 2018. IDC pekar på stora möjligheter både för kunder och leverantörer på den här expansiva marknaden.

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här