nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Krönika

Användaren har inget tålamod

Lägg därför extra fokus och kärlek på valet av collaborationplattform menar krönikören Sara Doltz.

  • Artikel annons 1

Det är ingen hemlighet att vår tolerans mot långsamma, obegripliga och rent ut sagt fula kommunikationslösningar är låg. Är inte lösningarna till belåtenhet vänder sig användarna snabbt till konsumenttjänster, som i de flesta fall är både bättre, enklare och framförallt roligare att ha att göra med.

Användbarhetsexperten Stephen A Andersson har en teori om detta som jag tycker är otroligt intressant. Han har kartlagt var den högsta och lägsta friktionen finns mellan IT-system och användare samt vilket tålamod vi har för dem.

Högst friktion uppstår mellan användare och företagslösningar med fokus på produktivitet, dock har vi stort tålamod med svåra system eftersom vi inte har något val. Vi har helt accepterat att lösningarna som ska göra oss mer produktiva är krångliga och svåra att hantera.

I mitten på skalan återfinns konsumentapplikationer som verkar för att höja produktiviteten. Det kan till exempel vara Google Docs och liknande. Här har vi viss tolerans för att det går sakta eller att det är lite problematiskt.

Längst upp i toppen ligger rekreationslösningar för konsumenter. Finns det antydan till friktion här tar tålamodet slut, vi raderar appen från telefonen och letar vidare efter ett bättre alternativ.

Men – det finns faktiskt en grupp till, där vi så fort problematik eller svårighet uppstår ger upp och kastar in handduken: collaboration-lösningar. Det är här friktion och tålamod kolliderar maximalt.

Av just den anledningen tycker jag det är dags att lägga lite extra fokus och kärlek på valet av collaborationplattform. Det finns tyvärr inte en enda perfekt lösning på problemet. Men jag tror det finns två saker som kan underlätta resan. God användbarhet – detta borde vara en av de viktigaste faktorerna vid upphandlingen. Ingen lösning blir så dyr som den som aldrig används. Nummer två är ett göra medarbetarna delaktiga i arbetet. Ett bra förankringsarbete är en av grundbultarna för acceptens. Tvång är, av egen erfarenhet, ingen framkomlig väg. Och låt det ta tid, du kan säkerligen redan nu dubblera tiden som du lagt i projektplanen. Lycka till.

Sara Doltz arbetar som redaktör på den digitala byrån inUse och är före detta chefredaktör på Telekom idag. Hon brinner för jämlikhet, användbarhet och riktigt bra text.

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

IPsoft:s chatbot prisas i ny studie

”En idealisk lösning med avancerade funktioner”. Så beskrivs IPsofts Amelia i en ny undersökning av chatbotar.
– Vi är hedrade att bli omnämnda som ledare, säger Chetan Dube, vd för företaget.