nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Anslutningsguiden (Beta)

App förenklar sista biten

SJ fortsätter på det inslagna spåret med innovativa app-funktioner och lanserar nu Anslutningsguiden.

  • Artikel annons 1

Anslutningsguiden är en ny funktion i appen SJ labs och är utformad för att hjälpa resenärer ta sig vidare när de kommer fram till stationen.

Guiden ska ge svar och lösningar på frågor som; Går det att köpa biljett på bussen? När går nästa pendeltåg? Hur många minuter har jag till bytet från det att mitt tåg kommer fram?

Dessutom information om stationen och tider för lokaltrafik anpassat till när tåget kommer fram. Dessutom går det att få push notis med info i god tid innan tåget kommit in till stationen.

Versionen som nu lanseras är en betaversion på test där SJ vill låta resenärer ge feedback för att utveckla och finputsa funktionerna eller lägga till fler som saknas.

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.