Telefoni- och it-konsulterna Ubicon har skapat en tjänst de kallar Ubifon som ska hjälpa vanliga telefonianvändare att få ut så mycket nytta som möjligt av den kommunikationslösning de använder. I appen som hör till tjänsten ska användaren hitta guider och information kring de viktigaste funktionerna i den telefoniplattform de använder oavsett om den är kundplacerad eller köps som tjänst.
– Tanken är att leverantören ska kunna baka in Ubifon som en del av telefoniaffären med kunden. Tillsammans med leverantören och kunden sätter vi oss ner och kommer fram till vilken information som ska finnas i appen. Fokus ska vara på de viktigaste och bästa funktionerna som gör det enklare att serva kundens kunder, säger Ubicons vd Ulf B. K. Hansson.
Förutom manualer och guider kan appen också laddas med annan information, till exempel företagets telefonipolicy.
– Ofta är det alldeles för stort fokus på ekonomi och teknik i kommunikationsupphandlingar och för litet fokus på utbildning. Nästan alltid missar man också den stora massan användare och koncentrerar sig på de avancerade användarna. Med Ubifon kan företag nå ut till ett stort antal användare och informationen finns tillgänglig när användarna behöver den direkt i telefonen, säger Ulf B. K. Hansson.