Appen som ger smartare leveranser

Reportaget Jetpaks nya app ska ge förarna ett försprång. Genom att samla viktig information om leveranserna på en plats kan bud- och logistikföretaget både få smartare resvägar och enklare leveransflöden.

Appen som ger smartare leveranser

Hösten 2014 inleddes Jetpaks resa mot en ny mobilapp, som ger förarna tillgång till ruttoptimeringssystem och andra smarta funktioner som ger bättre leveranser. En av de viktigaste grundbultarna var då på plats – ett nytt ruttoptimeringssystem som implementerats i Jetpaks affärssystem. Med det kan man bygga nya smartare slingor för förarna att köra efter, det ger bättre leveranser. Tillsammans med appen får man fram ett mycket effektivt verktyg för distributionen.

– När föraren ska rapportera var ett paket befinner sig så behöver de bara göra det i appen. Tidigare hade vi ganska tröga system där man satt med en penna och markerade. Det här blir mycket enklare och det är dessutom ett gränssnitt som man är mer van vid från vardagen, säger Sebastian Leth, produktansvarig för e-handel på Jetpak.

Idag har appen, som utvecklats tillsammans med Softronic, de viktigaste funktionerna för förarna: de kan ta emot uppdrag, se information om leveranser och mottagare. De har tillgång till kartor och kan få information om var de ska hämta en leverans. För att toppa upp det hela har man även en meddelandefunktion för att kommunicera med trafikledningen.

– Många av våra förare är vana och vet hur de ska hitta i Stockholm, men om man behöver så går det att i appen få en vägbeskrivning för körningen via Google Maps som även visar trafiksituationen. Så där kan vi få mycket effektivare körningar vilket i slutändan kan göra det billigare och bättre för slutkunderna, säger Sebastian Leth.

Överlastar inte

Målet har hela tiden varit att ta fram ett verktyg som skulle vara så enkelt som möjligt. Därför har man inte överlastat appen med funktioner, trots att det finns många som efterfrågats.

– Vi har börjat genom att ta de mest vitala funktionerna, därefter lanserar vi nya allt eftersom. Vissa funktioner som vi trodde vi skulle behöva har vi skrotat. Det får inte vara för mycket utan enkelhet är ledordet i allt vi gör, säger Sebastian Leth.

Man har också valt enkelhet som ledord när det gäller distributionen av appen. Vill föraren ladda ned den så görs det via Googles publika app-butik Google Play. För att sedan få åtkomst till informationen krävs inloggning med förarens individuella uppgifter. Jetpak arbetar med franchisetagare och för dem blir det enkelt att skaffa en telefon till slutanvändaren, installera appen och sedan börja utföra körningar. Appen ingår i franchisekonceptet och är dessutom ett sätt att hålla sig attraktiva i förarnas ögon. Appens distributionsmodell med Google Play gör det även möjligt att knyta till sig nya partners utanför Norden, om det skulle vara aktuellt.

– För oss har det varit viktigast att göra det enkelt för förarna, men för att hålla oss attraktiva mot våra franchisetagare så ingår appen i konceptet. Vi arbetar ständigt med nya innovativa lösningar och produkter så att man får något för sin franchiseavgift, säger Sebastian Leth.

Målet är att 85 procent av Jetpaks medarbetare ska använda appen vid slutet av årets andra kvartal och framåt slutet av sommaren eller hösten ser man framför sig att den används av samtliga inom företaget. Men för att komma dit krävs vidareutveckling så att den lämpar sig för andra kategorier av medarbetare.

– Vi har nya funktioner som vi håller på att utveckla just nu. Jetpak har också verksamhet där vi flyger gods, så vi bygger funktionalitet för att kunna använda appen ute på flygterminalerna också. I slutändan är tanken att det här ska bli ”one app to rule them all”, säger Sebastian Leth. 

Sebastian Leth, Jetpak.
Sebastian Leth, Jetpak.

Nära användarna

Under utvecklingsprocessen har man fokuserat på att ständigt stå nära slutanvändarna. Utvecklare från Jetpak har följt med förare ut i bilarna när de varit ute på jobb för att studera hur de arbetar, vad de behöver för att kunna få ett smidigare arbete och vilka verktyg som de behöver.

– Vi har själva varit med ute i fält. Vi vet att de vill ha något enklare som de kan ha i vardagen. Det har varit viktigt att vara ute i produktionen och pejla av vilka behov som finns där, säger Sebastian Leth.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.