nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Krönika

cronqvistjohan

Är det någon skillnad då?

  • Artikel annons 1

Nu återkommer jag till den mobila täckningen igen. Vår erfarenhet av att utvärdera mobil täckning som en parameter i upphandlingar/avrop är att det blir allt svårare att särskilja operatörer utifrån täckning och kapacitet. Hur man än vrider och vänder på det med geografiska platser och sopbilstester så blir det väldigt tydligt att skillnaden är nästan obefintlig, i alla fall ett dokumenterbart perspektiv. Den verkliga och enskilda användarupplevelsen i kombination med en specifik mobiltelefon kan såklart skilja sig från mätresultaten, men den är svår att använda som en utvärderingsparameter.

J-vla skittelefon…

Jag älskar utmaningar, men ibland uppstår de i fel sammanhang. När kommunikationslösningar moderniseras och integreras med mobila nätet kan ibland mobilnätens svagheter bli tydliga. Nu kan helhetsintrycket i en kommunikationslösning påverkas – något som tidigare viftats bort som ”dålig täckning” eller ”j-vla skittelefon”. Som tjänsteförvaltare måste du snabbt identifiera om det är en brist i kommunikationslösningen eller ett mobilnätssymptom som blivit tydligt? En längre uppkopplingstid och bortfall av sekunder i vissa samtal blev en allvarlig störning i ett projekt. Det hände bara ibland, men det mest intressanta var att det inte var något nytt. Nu upptäckte vi det eftersom vi granskade allt. Det visade vara samtal mellan två specifika operatörer, där bara den ena hade hd-voice aktiverat – något som ska förbättra användarupplevelsen, men är inte alla med på tåget leder det till en riktigt dålig användarupplevelse.

Mobilt och flexibelt

De molnbaserade mobilväxeltjänster som många operatörer satsar på idag är en bra utveckling bort från mex till flexibla och kostnadseffektiva lösningar. Vilket företag som helst kan skaffa sig mobila funktioner som både underlättar arbetet och ger kollegor vettig information som till exempel tillgänglighet. Som komplement till moderna kommunikationslösningar kan de tillföra nytta, som mobil statussignalering, ett nummer oavsett enhet och samtidig påringning på alla enheter – en resa som inte alltid är så enkel som det verkar, utan en komplex kombination av både teknik och leverantörer som måste samverka för ett vettigt resultat.

Digitala möten i mobilen

4g blir bara bättre. Idag kör jag digitala möten med både video, voip och skärmdelning i mobilen med bra kvalitet – tidigare helt otänkbart. Att native dialern i Iphone nu är öppen för digitala möten med exempelvis Skype for Business lovar ju något om framtiden, men det blir inte alltid lättare för slutanvändaren.

Jag ser fram emot en fortsatt stark utveckling i Norden av tjänster som tillför nytta och kvalitet, samt möjliggör arbete var som, när som, med en förbättrad användarupplevelse.

Johan Cronqvist är partner och seniorkonsult på Uclarity. Han är ansvarig området upphandling och har dessutom stor erfarenhet av projektledning och lansering av kommunikationslösningar.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Tre bygger ut i Halland

Tre förstärker sitt mobilnät i Halland och uppgraderar 4g-nätet till 4g+. Operatören bygger också ut 4g- och 3g-näten.

PTS: Det kan bli bättre

Efter granskning av tre av de stora operatörerna konstaterar PTS att de till stora delar följer reglerna om driftsäkerhet, men att vissa kan bli bättre.

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här