nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Krönika

Sista ordet: Är du kompis, kollega eller kund?

Jag sitter på ett event hos en stor leverantör på en middag efter en lång dag full av seminarier proppade med teknik. Jag sitter helt häpen med öppen mun.

  • Artikel annons 1

Bredvid mig sitter en person från en statlig myndighet och gör en högljudd klapplek med en säljare som är en av värdarna för kvällen. Denna klapplek hade de lärt sig vid ett tidigare tillfälle då de även stängt baren. Jag är mållös.

Det som gör mig mållös är att i min värld är denna typ av relation helt omöjlig att ha med en leverantör.

För länge sedan tyckte jag att min arbetsgivare var löjlig när de gick ut och sa att vår leverantörs inbjudan till gratis bio för oss och våra familjer skulle avbokas. Kostnadsfri bio hade inget med våra yrkesmässiga roller att göra. Idag är jag imponerad över den som gick in och stoppade detta. För jag ser att bli bjuden påverkar. Det bildas en omedveten obalans. Jag är ingen expert i ämnet men tror på att det inte finns gratisluncher.

När vi får något så är det normalt att ha i sig att vilja ge tillbaka. Det behöver inte vara medvetet. Om vi på detta lägger till det faktum att vi ofta pratar med säljare om något vi redan pratat en hel del om med kollegor och som därför gör att samtalet upplevs som lika istället för att se att det är nya förutsättningar. Förutsättningar där säljaren lyssnar intresserat för att hen vet att ju mer förtroende kunden känner desto större sannolikhet att månadslönen går upp. Konsekvensen blir att säljaren gärna säljer en miljon föremål till mig fastän hen vet att jag tänker kasta dem medan kollegorna i samma exempel förhoppningsvis känner att jag borde få sparken.

Jag vet att du redan vet detta. Jag förstorar upp och överdriver men det är för att jag vill lyfta fram anledningen till varför jag satt där med öppen mun. För balansen mellan dessa två människor kändes galen. Det självklara här ovanför fanns inte. Det jag såg var en kompis och en säljare. Säljaren gjorde sitt jobb. Bra säljare får inte bara hög lön utan skapar också mervärde för företag så för att vara tydlig så är denna krönikas syfte enbart att sätta kunden i fokus. För jag hör att det finns gratisresor där man till exempel åker skidor och bor med sin leverantör vilket betyder att det finns kunder som åker med. Jag vill lyfta fram att när det blir så där extra generöst så är det inte för att leverantören har för mycket pengar. Det är för att bästa kompisar är bland de bästa investeringar ett företag kan ha. Anledningen är att våra hjärnor har en unik funktion som stänger av kritiskt tänkande om vi känner starka positiva känslor för personer/företag. Det är en fantastisk egenskap i ett förhållande om man vill leva ihop länge men jag har väldigt svårt att tro att evolutionen också tog hänsyn till vårt yrkesliv.

Min poäng är: Vi är förutsägbara. Det finns inget ”jag är för smart för att gå på det där”. Vill man vara smart och sund mot sig själv och sin arbetsgivare så lägger man sin energi på att odla vänskap på sin arbetsplats då trivsel på jobbet gynnar både mig och mitt företag. När det gäller övriga relationer så är det klokt att ha ena ögat uppe när det droppar in en inbjudan. Är jag kompis, kollega eller kund?

Ingella Horrocks

Ingella Horrocks jobbar som projektledare och förvaltare inom it på NCC. Hon tror att det finns en lösning på allt om man bara tänker till. Hon tycker om att förstår hur vi är som individer men också som en del i något större. Hennes bästa tips till it-avdelningen  är att alltid börja med varför innan man tänker ”hur”.

 

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Annons 3

Fler nyheter

Ericsson back 5 miljarder

Telekomkoncernen meddelar att förlusten för det tredje kvartalet blir mycket högre än förväntat och pekar mot minusbelopp på över fem miljarder

  • Annons 4

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här