nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Rekryterar Tele2:s avgående boss – Allison Kirkby ny vd för TDC

Nu står det klart att Tele2:s avgående vd Allison Kirkby ersätter Pernille Erenbjerg som vd för TDC. Enligt styrelseordföranden finns det ingen bättre person för att leda bolaget.

  • Artikel annons 1

Det var Comhem-chefen Anders Nilsson som fick förtroendet från ägarna att leda nya Tele2 – och nu står det klart var den avgående vd:n Allison Kirkby hamnar. Danska TDC flaggade i maj för att deras nuvarande vd Pernille Erenbjerg skulle kliva ned från vd-posten innan 2018 var över. Nu har TDC rekryterat Allison Kirkby till rollen som ny vd.

”Med hennes erfarenhet från industrin och hennes visionära ledarskap finns det ingen bättre person att leda TDC än Allison Kirkby”, skriver TDC:s styrelseordförande Bert Nordberg i ett pressmeddelande.

Har uppnått de flesta av sina mål på Tele2

I en tidigare intervju med Telekom idag berättade Allison Kirkby att det förvisso kommer kännas sorgligt att lämna Tele2 och alla kollegor – men att hon samtidigt uppnått de flesta av de mål som hon själv satte upp vid starten som vd på bolaget 2015. Bland annat har Tele2 förbättrat mobilnätet i Sverige, med 99,9 procents befolkningstäckning. Man har dessutom ökat kundnöjdheten och blivit mycket mer kostnadseffektiva. Nu är det TDC;s tur.

Stolt och ödmjuk

– Jag är väldigt stolt och ödmjuk inför uppgiften att leda ett bolag som kopplar samman en hel nation. Med sin 136-åriga historia och stora ambitioner för framtiden har TDC Group en väldigt spännande ställning för att hjälpa Danmark att bli världens bästa och mest ansvarskännande digitala land, säger Allison Kirkby till Financial Times.

Enligt branschkännaren Bengt Nordström på konsultfirman Northstream är Allison Kirkby mycket framgångsrik, med en ledarstil som bygger på sunt förnuft och god analytisk förmåga. Hon är dessutom mycket uppskattad internt som ledare.

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

”Data är den nya globala valutan”

En rejäl kapitalinjektion och medel för fortsatt tillväxt.
Snowflake har i en finansieringsrunda fått in 450 miljoner dollar.
– Det nya kapitalet innebär att vi kan växa snabbare, säger Denise Person, marknadschef på företaget.