Biesses nya system för Internet of Things, kallat ”Sophia”, skapar helt nya möjligheter för att optimera produktionen och varna för problem. Med hjälp av den nya tekniken kan maskinen själv kommunicera och sända data via internet i realtid.
– Via molnet kan vi se precis vilken status maskinen har när den kör, från grönt när allt är ok via en fallande skala ner till rött när maskinen står still, säger Robert Stenberg, vd på Stenbergs.
Fördelarna är många, bland annat går det att upptäcka fel som kommer smygande och åtgärda proaktivt innan oplanerade driftsstopp uppstår.
– Vi ser också vilken del som fungerar dåligt, förslag på hur vi kan åtgärda problemet och kodnummer till rätt reservdel, säger han.
Sophia är kopplad till en webshop där man direkt kan beställa reservdelar. För kunden innebär det nya systemet fördelar genom att man får bra koll på sina maskiner, exempelvis kring nyttjandegrad.
I linje med industri 4.0
– Det här ligger helt i linje med industri 4.0 och vi kommer att omorganisera vår eftermarknad för att kunna möta kundernas nya krav på att ligga steget före. Vi ska vara proaktiva och hjälpa kunderna att höja produktionskvaliteten och minska stopptider, säger han.
Under slutet av augusti blir det skandinavisk premiär för Sophia på mässan Trä & Teknik i Göteborg.
– Internet of things kommer att förändra eftermarknaden, istället för att vi rycker ut vid driftsstörningar får vi nu möjlighet att arbeta mycket mer proaktivt och förebygga problem och driftsstopp. Det kräver en helt annan organisation, säger Robert Stenberg.