Idag når Bredbandsbolagets befintliga fiberinfrastruktur ungefär 1,5 miljoner hushåll och tillsammans med den kommande investeringen kommer bolaget att kunna leverera fiber till nära hälften av de svenska hushållen. Miljardinvesteringen motiveras av en stark kundefterfrågan kombinerat med den snabbt växande fibermarknaden. Jonas Jegerborn, chef Bredbandsbolagets chef Jonas Jegerborn förklarar:
– Bredbandsbolaget är sedan grundandet starkt förknippat med snabbt internet. Bolaget har varit världsledande inom leverans av fiber, huvudsakligen till flerfamiljshus. Nu tar vi nästa steg och expanderar vårt erbjudande till villamarknaden.
Initialt erbjuds hushåll i 10 städer att ansluta sig, men Bredbandsbolaget uppger att man inom kort kommer att gå ut i ytterligare städer och områden. De första områdena kommer att vara uppkopplade redan innan sommaren.
– Vårt initiativ skapar en ny konkurrenssituation på fibermarknaden, en konkurrenssituation som är efterfrågad av flera kommuner där man börjar se en monopolsituation. Investeringen vi nu gör visar att vi är beredda att investera i utbyggnaden av den mycket viktiga infrastrukturen, som ska förse svenska folket med en snabb uppkoppling, säger Jonas Jegerborn.