nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Intels 5G-tunnel visade teknikens möjligheter. FOTO: Intel

CES-mässan: Här är årets tunga trender

Introduktionen dröjer flera år – men 5G dominerade ändå på årets CES-mässa. Starka trender 2018 var bland annat smarta hem och städer, IoT, samt det faktum att bilarna driver utvecklingen av det uppkopplade samhället.

  • Artikel annons 1

Över 4 000 utställare kom till Consumer Electronics Show i Las Vegas, som firade sitt 50-årsjubileum. Här är några av de starka trenderna 2018.

5G präglade produkter och tjänster

De första stegen mot utbyggnaden kommer att tas mot slutet av året, men förmodligen kommer det dröja till 20-talet innan konsumenterna kan njuta av 5G. Detta märktes dock inte på CES där många produkter och tjänster byggde på nästa generations trådlösa system. Exakt vilken kapacitet som kommer levereras är oklart, men tester talar för att man ska kunna klara mellan 10-20 gigabit/sekunden – och vi går från dagens frekvenser på 6 GHz upp till potentiella 100 GHz. Det kommer behövas när morgondagens teknik och tjänster exploderar.

IoT och smarta hem

Med introduktionen öppnas portarna för en mindre teknisk revolution. Det gäller inte minst kring Internet of Things, där enskilda vardagsföremål till hela hem är uppkopplade. Det kan exempelvis röra sig om kylskåp som säger till när mjölken är slut, en dusch som har koll på vattenanvändningen – till lampor som kommunicerar med elnätet. Enligt analytiker förväntas den globala marknaden kring produkter för det smarta hemmet ha ett värde på 100 miljarder dollar år 2020.

– Vi kommer inte bara koppla samman 6-7 miljoner människor, utan vi kommer koppla samman tiotals miljarder prylar. Det kommer vara telefoner, lampor, bilar, byggnader, hushållsutrustning – vad som helst, säger Asha Keddy, vice vd för Intels mobil och kommunikationsgrupp, till Cnet.com.

På mässan visades Intel bland annat högtalare från kinesiska JD DingDong Play, som även är ”en smart assistent”. Med en Intel Atom-processor har den nog mycket datakraft för att klara av avancerade funktioner som ansiktsigenkänning.

VR och AI

Med introduktionen av 5G behöver man inte längre oroa sig för trängsel i nätverken, och det innebär bland annat helt nya möjligheter för mjukvara kring artificiell intelligens. På årets mässa ställde nära 400 bolag ut i kategorin augmented/virtual reality. För användare kommer den sömlösa uppkopplingen som aldrig buffrar ge en helt ny upplevelse av den virtuella eller förstärkta verkligheten. 5G är också en förutsättning för utvecklingen av Haptic VR, där användaren kan känna det de ser med händerna. Bland nyheterna på CES fanns exempelvis en minikamera för mobilen från Taiwan. Den syr ihop video från de två linserna så att de täcker in 360 grader, och klippen kan sedan ses i VR.

Smarta städer

För första gången hade mässan en egen sektion för området ”smarta städer”. Det handlar om allt från smarta elnät till infrastruktur, och en uppkopplad sjukvård. Under panelen ”Smart Cities: Thriving in the Future” konstaterade Hardik Bhatt på Amazon att utvecklingen inom området har tagit en ny riktning under de senaste 5-6 åren – från ett sensor- och teknikfokus, till att bli mer datadriven och riktad mot medborgaren.

– Eftersom mer data är det som smarta städer kommer bidra med så måste du lära dig att hantera den information som du redan sitter på, säger Hardik Bhatt till Government Technology

Bilarna driver tekniken

Ett av de största utspelen på temat smarta städer kom dock från Ford. Biltillverkarens vision är dels en framtid där mobilitets- och bildelningstjänster minskar trängseln och förbättrar miljön. Detta kommer bidra till att skynda på utvecklingen kring autonoma fordon – och bilarna kommer inte bara vara uppkopplade mot varandra, utan även vara sammanlänkade med smarta städer. Fords vd Jim Hacket anser att den personliga digitaliseringen har skett på bekostnad av vår gemensamma samhörighetskänsla, något som biltillverkaren vill ändra på.

– Tiden har kommit för att på ett grundläggande sätt förändra vårt tillvägagångssätt och huvudsakliga mål – till att använda den här teknologin som ett verktyg för att tjäna människors behov, för att förbättra folk liv och återupprätta den genuina samhällskänslan, sade Jim Hacket vid sitt huvudanförande.

Via intelligenta transportsystem (ITS) kan fordonsgenererad data delas, dels för att förbättra trafikflöden och öka säkerheten på vägarna. En av Fords samarbetspartners är Qualcomm. Deras system C-V2X står för ”cellular vehicle-to-everything”. Som namnet antyder låter det inte bara bilarna prata med varandra – utan systemet kan även kommunicera med andra anordningar, exempelvis trafikljus.

– Bilar är nu plattformen för innovation, nya företagsmodeller och tjänster – och uppkoppling utgör grundstenen, säger Nakul Duggal, vice produktchef på Qualcomm till Silicon Republic.

Fords avsikt är att installera C-V2X i alla nya bilar. Redan i dag har biltillverkaren 700 000 uppkopplade fordon på vägarna, men målet är att det ska täcka in samtliga sålda Fordar till 2019.

Taggar:,

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.