nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Chatbots börjar ta betalt

Facebook uppgraderar Messenger och ger plattformens närmare 30 000 chatbots möjligheten att acceptera betalningar utan att skicka användarna vidare till extern webbsida.

  • Artikel annons 1

Uppgraderingen i Messenger gör det möjligt för chatbots att hantera de flesta stora betaltjänsterna så som Visa, Mastercard, Paypal, med flera. Det nya från konsumenternas sida blir att länkar med ”köp nu” ploppar upp när man interagerar med chatbots. När användaren klickar på länken är det bara att godkänna köpet med den betaltjänst och kort som redan är knutet till Facebook- eller Messengerkontot.

Enligt webbsajten www.engadget.com finns uppgraderingen än så länge tillgänglig i betaformat för vissa utvalda utvecklare. Men ändå sedan Messenger lanserade botplattformen använder allt fler företag chatbots som marknadsföring och för att hålla kontakten med kunder.

Ett exempel är den internationella hotellkedjan Hyatt som använder chatbots som komplement till deras kundtjänst. Enligt www.socialmediatoday.com säger företrädare för hotellkedjan att chatbots är ännu en kanal där de kan sköta meningsfulla konversationer med sina kunder.

Ännu ett exempel är nyhetskanalen CNN som använder Messenger för att chatta med läsare och hjälpa dem hitta rätt nyheter. Användare kan bland annat skriva nyckelord i chatten så plockar CNNs chatbot fram de senaste nyheterna relaterade till ordet.

  • Annons 3

Fler nyheter

Robot ska ge 18-åringar sanningen om värnplikt

Nya värnplikten omfattar nästan alla 18-åringar. Men få ungdomar vet vad det innebär – därför har Rekryteringsmyndigheten anställt en informationsrobot.
– Förutom att bena ut och förklara missförstånd svarar Värnpliktsboten på alla praktiska frågor som rör mönstring och värnplikt, säger Sofie Engström på myndigheten,

  • Annons 4

Ny mobilitetstjänst testas i Göteborg

Digitalisering för att underlätta resandet för göteborgare.
Under en månad kommer Västtrafik och Göteborgs Stads Parkering genomföra ett mobilitetstest. Syftet är att få ”kunder” att börja kombinera färdsätt.

Telavox fem bästa knep – så vinns en telekomupphandling

Rätt research, ifrågasätta behov samt ”testväxlar”.
Det är några av knepen som Telavox anser är det bästa sättet att visa upp sina telekomlösningar på.
– Min största allergi är de som baserar en upphandling på ett 15 år gammalt Excelark, säger Viktor Sandgren på Telavox.