Uppgraderingen i Messenger gör det möjligt för chatbots att hantera de flesta stora betaltjänsterna så som Visa, Mastercard, Paypal, med flera. Det nya från konsumenternas sida blir att länkar med ”köp nu” ploppar upp när man interagerar med chatbots. När användaren klickar på länken är det bara att godkänna köpet med den betaltjänst och kort som redan är knutet till Facebook- eller Messengerkontot.
Enligt webbsajten www.engadget.com finns uppgraderingen än så länge tillgänglig i betaformat för vissa utvalda utvecklare. Men ändå sedan Messenger lanserade botplattformen använder allt fler företag chatbots som marknadsföring och för att hålla kontakten med kunder.
Ett exempel är den internationella hotellkedjan Hyatt som använder chatbots som komplement till deras kundtjänst. Enligt www.socialmediatoday.com säger företrädare för hotellkedjan att chatbots är ännu en kanal där de kan sköta meningsfulla konversationer med sina kunder.
Ännu ett exempel är nyhetskanalen CNN som använder Messenger för att chatta med läsare och hjälpa dem hitta rätt nyheter. Användare kan bland annat skriva nyckelord i chatten så plockar CNNs chatbot fram de senaste nyheterna relaterade till ordet.