nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Chatt istället för telefoni

Enligt en ny undersökning tycker de flesta tillfrågade att det är viktigare att få problem lösta än att prata med en människa.

  • Artikel annons 1

Det är Loxysoft som tillsammans med norska Kantar TNS har undersökt konsumenters beteende vid kontakt med kundtjänst. Undersökningen visar att det är absolut viktigast att få en lösning på sitt problem eller åtminstone information och vägledning för att lösa eventuella problem. Först i andra hand kommer serviceinställningen hos den man har kundtjänstkontakten med.

Nöjda med chatt

De flesta tillfrågade svarar att de är nöjda efter att fått hjälp av kundtjänst via chatt och att telefonkontakten oftast inte upplevs som viktig. 70 procent av de som kände till att de varit i kontakt med en chattbot uppgav att känslan och resultatet var positivt, så länge det går att lösa frågor och problem.

Enligt siffror från Loxysoft använde tre procent av konsumenterna chattfunktion vid kundtjänstkontakt för sex år sedan. Förra året var motsvarande siffra tio procent och i år kommer över femton procent av konsumenterna använda chatten. En utveckling som delvis visar på ändrat beteende, men kanske främst på ökad tillgång till chattfunktioner och chattbots.

Telefoni backar

I samma takt som fler använder chatt så minskar kundtjänstkontakten via telefon. 2011 använde över 70 procent telefonen och förra året var det knappt tre av fem som ringde till kundtjänst för att lösa problem. Enligt Tobias Sjölander, vd på Loxysoft, finns det mycket som pekar på att bara hälften av konsumenterna använder telefon vid kundtjänstärenden i år. Detta eftersom de väljer den enklaste och snabbaste vägen för att lösa problem.

Loxysoft är en leverantör av kontaktcenter, telemarketing och workforce management.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Här är Plantronics nya namn

AMSTERDAM. Plantronics köpte Polycom under förra året. Nu har man bestämt sig för att byta namn.
– Namnet kommer från grekiska ordet för många, säger Paul Clark.

Conscia Netsafe vinner Cisco-pris

”Customer Experience Partner of the Year 2018. På Ciscos stora partnergala ärades Conscia Netsafe med titeln.
– De har varit först och kommit längst, säger Johan Stenstrand, partnerchef på Cisco.

”Vi har fått in en bra täckning av vår planet”

För två månader sedan släppte Tre sitt företagsabonnemang 3Världen Företag.
Och enligt Sofia Krook, ansvarig för B2B, har lanseringen varit enormt lyckad.
– Vi är jättenöjda och vi ser att det är otroligt attraktivt på marknaden, säger hon.

Iioote expanderar till Stockholm

”Marknadsmoment” och stort säljpotential inom IoT. Det är vad som fått systemintegratören Iioote att inta huvudstaden.
Ni ska man bygga upp ett ICT-kluster tillsammans med Qualit Solutions i Kista.