nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Cisco: Här är sju nyckelområden för IoT

Internet of Things kommer att växa snabbt och dess betydelse blir enorm i framtidens smarta städer.
Det förutspår Cisco som pekar ut sju nyckelområden för tekniken inom transport.

  • Artikel annons 1

Sakernas internet, IoT, kommer att förändra städer i grunden. Möjligheterna är enorma och för många storstäder är tekniken intressant för att revolutionera transportsektorn

Network World har intevjuat Kyle Connor, Ciskos Global Transport Industry Principal, om vad han tror kommer att vara de viktigaste trenderna.

1. Data är den nya oljan

Det är inte länge sedan bilbranschens teknikutveckling mest handlade om bränsleeffektivisering och säkerhetsteknik. Numera är alla medvetna om att data är det hetaste. Och detta gäller inte bara för biltillverkarna. Inom transportsektorn samlar alla på data – från myndigheter som vill effektivisera trafikflöden, till leverantörer av bilkomponenter. För i en värld där maskininlärning är verklighet är data ovärderligt.

2. MaaS och TaaS

Privatägandet inom transport är på väg ut. Det vill säga allt färre kommer vilja köpa egen bil – och det innebär att mobilitetstjänster spås en ljus framtid. Men att bara skicka ut fler taxibilar är ingen hit. MaaS (Mobility-as-a-Service) och TaaS (Transport-as-a-Service) kräver datadrivna intelligenta system som dels kan effektivisera flöden, men även individualisera en tjänst. De som lyckas skapa en enhetlig, sammanhållen och smidig lösning som täcker in individers hela transportbehov kommer vara stora vinnare.

3. Ai och maskininlärning

Waymo, GM och Uber håller redan på att revolutionera transportsektorn med sina självkörande bilar. Visst, de är fortfarande i utvecklingsstadiet – men det ska inte dröja länge innan de rullar för allmänheten. Och det som är grunden till att det hela fungerar är ai samt maskininlärning. Men ”erfaren ai” är så mycket mer än ”bara” autonoma bilar. Ett exempel är att ai via maskininlärning kan bli proaktiv och med IoT-sensorer avgöra att en gata behöver bli plogad, få sopor/brevlådor tömda och så vidare.

4. IoT i transport kräver bra infrastruktur

Ett modernt nätverk med bra dataarkitektur är ett krav för att IoT inom transportsektorn ska fungera. Exempelvis krävs det robusta lösningar i garage för att konsumenters självparkerande bilar ska kunna dra nytta av finessen. Här behövs det vettig standardisering samt gemensamt ansvar. För alla olika fordonsmärken ska agera likadant.

5. Säkerhet och personlig integritet

Diskussionen om data kommer att bli stor. För vem äger den data din bil samlar in när du kör omkring? Är det du, biltillverkaren, kommunen du kör i – eller en tredje part som har utvecklat den mjukvara som används? Och hur får den hanteras. Ännu så länge är det här ett ganska oreglerat område.

6. IoT kommer påverka livscykler

Redan i dag är det ett problem för transportindustrin. Fordon är dyra och byts ut sällan – men utvecklingen av datakomponenter och sensorer går i rasande takt. Hur ska fordonen hållas uppdaterade? Samma sak gäller för IoT tekniken. Hur ska transportapparaten agera när bilar blir utdaterade? Ska de ignoreras, tvingas till uppgradering eller skrotas?

Å andra sidan så innebär uppkopplade bilar fullproppade med IoT-sensorer att haverier kan förekommas och underhåll periodiseras på ett sätt som gör att bilarna rullar längre. Uppkopplad infrastruktur lär även minska antalet olyckor vilket gör att färre bilar tas ur drift på grund av det.

7. Standardiseringsarbete V2V och V2I

Bilar som ska kommunicera med varandra (V2V) behöver ha ett gemensamt språk och protokoll. Men hittills har branschen inte enats om hur det ska utformas. Inte heller hur fordon ska kommunicera med infrastrukturen (V2I). I det senare fallet diskuteras det mellan DSRC och 5g.

Taggar:,

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4