nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Com Hem utökar sitt integrationsprogram för nyanlända

Nio nyanlända utbildades med syftat att de skulle få jobb på Com hems kundservice. Till hösten kommer 15 nya deltagare att antas till programmet – som nu blir permanent.

  • Artikel annons 1

Under förra året drev Com Hem projektet tillsammans med Arbetsförmedlingen i Härnösand och Härnösands kommun. Nio nyanlända fick gå en utbildning i Com Hems regi, med syftat att de skulle få jobb på företagets kundservice. I dagsläget har sju erbjudits jobb, och eftersom projektet varit framgångsrikt, kommer under hösten 15 nya deltagare att antas till programmet som nu blir permanent.

15 platser erbjuds, och 50 personer har i skrivande stund ansökt till programmet som startar den 3 september. Under den fyra månader långa utbildningen lär sig deltagarna svenska på SFI på förmiddagarna för att sedan på eftermiddagarna gå på grundutbildning hos Com Hem.

En långsiktig rekryteringsstrategi

– Det som först började som ett lokalt integrationsprojekt inom vår kundservice i Härnösand har nu blivit en långsiktig rekryteringsstrategi för hela bolagets kundserviceverksamhet, säger Anna Hemmingsson, HR-chef på Com Hem i Härnösand.

Nyligen blev projektet en av finalisterna till integrationspriset ”Årets dörröppnare”, som kommer att delas ut under Järvaveckan i juni. Under gårdagen besökte näringsminister Mikael Damberg Com Hems kontor i Härnösand, för att lära sig mer om programmet.

Har säkrat kompetensförsörjningen

– Programmet har så här långt varit väldigt lyckat och vi har på det här sättet säkrat en del av vår kompetensförsörjning, samtidigt som kommunen fått ut fler personer i arbetslivet. Vi kan dessutom förbättra servicen gentemot våra kunder eftersom att vi nu kan erbjuda dem hjälp på ännu fler språk. Det är verkligen en win-win situation, säger Hemmingsson.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4