nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

FOTO: Amin

Comviqs undersökning visar att vi helst surfar på toaletten

Surfkollen från Comviq har undersökt hur svenskarna använder mobilen för surf.
I snitt lägger vi cirka fyra timmar om dagen – och gör det hellre på toaletten än på jobbet.

  • Artikel annons 1

Hälften av svenskarna föredrar sin smartphone för surf, framför laptop, surfplatta och stationär dator. Det visar Surfkollen från Comviq. Hur mycket vi surfar varierar inom åldersgrupperna, men vår egen uppskattning är att vi i snitt mobilsurfar tre timmar och 40 minuter om dagen. Tiden motsvarar en halv arbetsdag, och den läggs exempelvis på sociala medier, nyhetsläsning och musikstreaming.

Surfar helst på dass

Surfkollen visar att hela 20 procent har toaletten som favoritplats för att chatta, använda sociala medier eller kolla nyheter via mobilen. I övrigt varierar favoritplatserna beroende på generation. Sex av tio personer födda på 90-talet eller senare uppger att de föredrar att ligga i sängen och surfa, något som bara tre av tio 50-talister eller äldre gör. Bland 80-talisterna svarar fler än häften att soffan är favoritplatsen. En bred klassiker är dock att surfa i kollektivtrafiken.

Bilden av att det är asocialt att sitta med mobilen verkar vara på väg bort. 60 procent anger att de surfar samtidigt som de umgås med andra – och hela 40 procent anser att surfandet bidrar till att umgänget blir roligare.

Ökat surfande bekymrar inte

Internets årliga kartläggning av svenskarnas internetvanor visar att 76 procent av befolkningen använder internet i mobilen dagligen, vilket också bekräftas av Surfkollen. Enligt Comviqs undersökning är sju av tio övertygade om att de inte kommer minska tiden de spenderar på mobilsurf i framtiden, utan tror snarare på en ökning,

Men den ökade surftiden är inte något som verkar oroa svenskarna. På frågan om hur de tillfrågade känner inför den tid de lägger på sitt mobilsurfande svarar över 65 procent att de inte har reflekterat över den. Hälften är inte heller helt säkra på hur mycket data de använder varje månad.

  • Annons 3

Fler nyheter

Tieto och Telia ingår partnerskap kring 5g

Tieto har ingått ett strategiskt partnerskap med Telia kring 5g. Företagen kommer ta fram nya användarfall, produkter och tjänster till ekosystemet kring 5g och tillsammans med kunder påskynda utvecklingen i Sverige.

NetOnNet tar in Telness i abonnemangsutbudet

Telness tar in 20 miljoner i investeringar – och två nya delägare. Samtidigt utökar NetOnNet sitt abonnemangsutbud med uppstickaren.
– Vi visar att användaren inte behöver binda upp sig hos de stora operatörerna, säger Telness vd Martina Klingvall till Telekom idag.

TeleComputing byter namn – blir Visolit

Sju förvärv och nya utmaningar. 2019 byter Telecomputing namn till Visolit.
– Marknaden förändras, kunderna har förändrade behov och vi själva har förändrats, därför byter vi nu även namn, säger koncernchefen Terje Mjøs.

  • Annons 4