nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Debatt

Dåliga upphandlingar ökar it-kostnaden

Det kortsiktiga tänket driver it-kostnader i den offentliga sektorn. Det debatterar Joakim Harging, försäljningsdirektör på TDC om.

  • Artikel annons 1

It-notan har sprungit iväg för den offentliga sektorn. För två år sedan låg den på 46,5 miljarder. För de statliga företagen och myndigheterna låg kostnaden på 23,3 miljarder samma år.

I höstas räknade Ekonomistyrningsverket fram att enbart svenska myndigheters it-kostnader i dag ligger på 30 miljarder om året. Och att de utgör mellan 10–13 procent av den totala kostnaden för verksamheten.

Det framgår inte vad myndigheterna har fått för dessa pengar. Det framgår inte heller vad kostnaderna består av: är det för personal, konsulter eller något annat? Allt vi ser är att det går åt en väldig massa pengar till it.

Naturligtvis har vissa myndigheter blivit mer effektiva med hjälp av it-satsningar, till exempel har Skatteverkets och Försäkringskassans automatiseringslösningar avsevärt förenklat kontakten för medborgare och kunder. Men detta kan knappast gälla alla myndigheter eller motivera så stora kostnadsökningar.

Den stora boven i dramat är sannolikt hur själva upphandlingen av it-tjänster går till. Det saknas helt enkelt ett långsiktigt tänkande – och därtill helikopterperspektiv.

Inom offentlig sektor arbetar man med att hålla nere kostnader genom att upphandla det billigaste när man ställs inför en valsituation. Men i förlängningen kan sådana goda intentioner leda till att det i stället blir dyrare. Till exempel när ett avtal för it-produkter löper ut och man skriver ett nytt som är några procent billigare för de enskilda produkterna, i stället för att införa en automatiserad lösning för beställningar av samma produkter som kan reducera de administrativa kostnaderna med 10 procent. Eller när avtalet för persondatorer löper ut och man genast köper nya, utan att fråga sig om alla verkligen behöver datorer, kanske några kan nöja sig med surfplattor? Och till och med bli effektivare då – till en mindre penning.

Man kan ju fråga sig hur detta är möjligt. Jag vill ge några exempel. Ett skäl kan vara att de som är ansvariga för upphandlingarna många gånger har bristande kunskap i vilka tekniska möjligheter som finns. Det har vi sett i undersökningar som TDC gjort med TNS Sifo under 2013 och 2014. Här visade det sig att endast sex av tio it-beslutsfattare gav upphandlingar av it godkänt. I samma undersökning ansåg 40 procent av de tillfrågade att upphandlingarna är för prisfokuserade. Drygt hälften av beslutsfattarna, 52 procent, menade att de upphandlingsansvariga har otillräcklig kunskap och förståelse för it-frågor och därför har svårt att ta rätt beslut. Inte konstigt att notan springer iväg i så fall.

Men det kan också vara så att de som upphandlar gör som de blir tillsagda. Att de får specifika önskemål från enskilda avdelningar som bara ser till sin enhets behov. Och sedan upphandlas detta utan att någon funderar på att införa en mer enhetlig lösning som skulle gynna myndigheten och medborgarna på bästa sätt. Det holistiska perspektivet kan därmed saknas.

För att komma runt detta krävs det att delar inom offentlig sektor börjar tänka i nya banor – att man börjar se it som något strategiskt och inte bara något som ska inhandlas till lägsta möjliga pris, för att lösa kortsiktiga behov. Initialt kan detta kräva större investeringar, men på längre sikt kommer investeringarna både att leda till lägre kostnader och göra myndigheterna mer effektiva. Det må vara en klyscha, men i det här fallet passar det bra: det handlar om att kunna se skogen, inte bara träden.

Joakim Harging, försäljningsdirektör på TDC

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här