nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Peder Fjällström.

De byggde Telenors Slack-tjänst

Slack har fått programmerarna att börja diskutera med varandra – och med kunder. För Earth People har kommunikationstjänsten dessutom gett nya uppdrag.

  • Artikel annons 1

– Vi var med redan från början, redan från den första betaversionen.

I ett snirkligt kontor på i Gamla stan i Stockholm träffar Telekom idag Peder Fjällström. Han är vd och ägare på webb-byrån Earth People i Stockholm och det han pratar om är Slack, chatt-tjänsten som lanserades för fyra år sedan och som också innehåller möjligheter att ringa och dela dokument.

På Earth People jobbar 15 personer med programmering och de ”älskar” Slack.

Vad använder ni Slack till?

– Vad använder vi det inte till, motfrågar han och sedan börjar han räkna upp.

* Vi kommunicerar med varandra.

* Vi kommunicerar med våra kunder.

– De flesta kunder jobbar också i Slack och varje projekt har sin egen kanal där programmerare och beställare kommunicerar. Vi har inga projektledare så allt är väldigt öppet i kanalerna. Det var en omställning för programmerarna i början, men nu tycker de att de funkar väldigt bra, säger han.

* Vi sköter tidrapportering för varje projekt vi jobbar med direkt i kanalen för det projektet. Allt summeras sedan i ett eget program som vi byggt som heter Timedude.

– Nu blir det faktiskt gjort. Ett script frågar också kontrollfrågor om det verkar som att man jobbat i ett projekt men inte rapporterat.

* Vi öppnar porten via porttelefonen i en egen kanal.

– Det blir en tävling där man vinner om man öppnar porten flest gånger.

* Vi spelar en del musik medan vi jobbar. Går man förbi ett rum och tycker att det var en bra låt så kan man skriva ett kommando i en kanal och få veta all musik som just nu spelas på kontoret.

* Vi kan se hur mycket kaffe som finns kvar i kaffemaskinen för att veta om den behöver fyllas på.

– Men det funkar inte alltid, erkänner han.

Och så vidare. Peder Fjällström har kodat det mesta själv. Som vd hinner han inte med att koda i byråns projekt längre, eller som han säger: ”de andra är vassare än jag”.

– Slack är väldigt enkelt att jobba med. Det är många som utvecklar för det och många smarta grejer finns redan gjort av andra.

Peder Fjällström talar sig varm för Slack. Och han vill gärna dela med sig av sina kunskaper. För Telekom idags läsare har han tagit fram tre sätt att använda Slack på ett smartare sätt för ditt kontor. I nästa nummer av papperstidningen får du läsa hans tips.

Slack har inte bara effektiviserat kommunikationen hos Earth People. Det har gett nya uppdrag också. Nyligen lanserade Telenor möjligheten att få sms i smspro-tjänsten automatiskt importerade till Slack – det var Earth People som byggde möjligheten.

– Det är den första svenska tjänsten som fungerar så i alla fall. Det kan vara en av de första i världen också, säger Peder Fjällström och berättar att det totalt tog ungefär en veckas arbetstid att ordna tjänsten.

– Slack har en ganska komplicerad app-gransking så det tog faktiskt lite mer tid än beräknat.

  • Annons 3

Fler nyheter

Robot ska ge 18-åringar sanningen om värnplikt

Nya värnplikten omfattar nästan alla 18-åringar. Men få ungdomar vet vad det innebär – därför har Rekryteringsmyndigheten anställt en informationsrobot.
– Förutom att bena ut och förklara missförstånd svarar Värnpliktsboten på alla praktiska frågor som rör mönstring och värnplikt, säger Sofie Engström på myndigheten,

  • Annons 4

Ny mobilitetstjänst testas i Göteborg

Digitalisering för att underlätta resandet för göteborgare.
Under en månad kommer Västtrafik och Göteborgs Stads Parkering genomföra ett mobilitetstest. Syftet är att få ”kunder” att börja kombinera färdsätt.

Telavox fem bästa knep – så vinns en telekomupphandling

Rätt research, ifrågasätta behov samt ”testväxlar”.
Det är några av knepen som Telavox anser är det bästa sättet att visa upp sina telekomlösningar på.
– Min största allergi är de som baserar en upphandling på ett 15 år gammalt Excelark, säger Viktor Sandgren på Telavox.