nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

De ger sig in i kamp med Teams och Slack

Svenska Icentrex lanserar nu sitt egenutvecklade samarbetsverktyg. Från och med december kommer det att finnas tillgängligt för företagets befintliga kunder.

  • Artikel annons 1

Att samarbetsverktyg är en tuff marknad där jättar som Microsoft, Cisco och Facebook är några av jättarna avskräcker inte Icentrex, som har 19 anställda.

– Microsoft Teams och Slack är våra största konkurrenter och bra tjänster, men vi har tagit fram en tjänst som vi tycker är den första fullt integrerade på marknaden, säger vd:n Björn Palm.

För två år sedan började arbetet med Icentrex verktyg. Man undersökte först möjligheterna att bygga det på open source alternativt tillsammans med Mitels Miteam, men var inte nöjda med funktionerna eller möjligheterna till API-stöd. Istället valde man att samarbeta med ett företag som bidrog med utvecklare.

Varför bygger ni ett verktyg?

– Vi har sett ett behov hos våra kunder som har yngre medarbetare att de vill ha en bra chattfunktion som är pålitlig och fungerar ungefär som Whatsapp – fast i företagsvärlden.

– Vi har också sett att med den nya generationens medarbetare så ställs högre krav på effektiva kommunikations- och samarbetsverktyg där allt ska finnas enkelt på ett och samma ställe.

– Dessutom ser vi en önskan att samtidigt kunna effektivisera möten ännu mer, genom till exempel att använda skärmdelning och videosamtal, säger Björn Palm.

Det nya verktyget har bland annat dessa funktioner. Björn Palm lyfter också fram något som han tycker att de har lyckats med i utvecklingen.

– I telefonin har vi byggt det så att verktyget i första hand använder mobildata eller wifi och därefter telenätet om det inte finns tillgänglig datauppkoppling. Det sänker kostnaderna samt ger en bättre tillgänglighet eftersom samtalet inte bryts om du åker in i en tunnel med dålig datatillgänglighet.

Vad mer är unikt med ert verktyg?

– Vi implementerar det hos kunden tillsammans med dem. Det innebär att vi hjälper till att hitta ett bra arbetssätt direkt från början med de som ska använda verktyget.

– Verktyget har också en fullt integrerad företagstelefoni, med allt vad man kan förvänta sig.

– Vi ser också att den moderna medarbetaren samarbetar mycket med externa kontakter. Det vill vi förenkla genom att lyfta in samarbetet direkt i verktyget, samtidigt som vi adderar extra trygghet med bland annat krypterade kanaler.

Vad kostar det?

– Vi har lagt det så att det ingår för våra befintliga kunder för internt bruk. Vill man lägga till externa kunder tillkommer en mindre kostnad, säger han.

När finns det hos era kunder?

– Vi börjar sälja på det i november och tar in kunder från december. Sen kommer vi säkert att släppa in några som betatestar verktyget något tidigare.

  • Annons 3

Fler nyheter

Här i labbet skapas Jabra-ljudet

Jabras motto är att vara ledande inom ljud. Telekom idag har besökt koncernens ljudlabb där framtidens produkter forskas fram – och vi har fått känna på både absolut tysthet och massiva störningsljud.

  • Annons 4

EQT:s nya spelare siktar på topp-platsen

IP Only Enterprise är en ny toppspelare på företagsmarknaden. Målet för sammanslagningen mellan IP Only och DGC: att passera Telia i nya marknadsandelar. Telekom idag träffade bolaget för att höra hur det ska gå till.