nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

FOTO: Ressence

De har förenat mekanik med smart klockteknik

Smartklockorna går hårt åt försäljningen av klassiska ur. Men nu har lyxmärket Ressence lyckats förena de två världarna i en prototyp.

  • Artikel annons 1

Ressence har tillverkat lyxklockor sedan 2010, och på mässan Salon International de la Haute Horlogerie Genève presenterade de ”Type 2 e-Crown Concept”. Som teknisk konsult för projektet tog det belgiska företaget in Tony Fadell, en ledande designer bakom iPod – och grundare av Nest. Det som är annorlunda med prototypen som visas på SIHH är att Ressence verkar ha lyckats förena det mekaniska uret med en smartklocka.

Sedan genombrottet för de ”smarta klockorna” har alla traditionella urmakare kämpat för att inte tappa köpare till produkter som Apple Watch, Pebble och Android Wear, Genom åren har försök gjorts kring att föra in ny teknik i mekaniska ur. Bland exemplen finns Montblancs e-Strap, där man placerade en smartwatch-skärm på botten av armbandet. Chronos släppte sin ”disc”, som man fäster på det mekaniska urets undersida.

Bluetooth och app

Ressence Type 2 e-Crown Concept erbjuder kombinationen av en klassisk urtavla men inkorporerar smartklockans mest basala funktioner, som Bluetooth och en tillhörande app. I övrigt rör sig funktionerna bara om automatisk tidsinställning, sommar/vintertid samt skifta mellan tidszoner.
Den kommande produktionsmodellen levererar således inte samma funktioner som en Apple Watch, men erbjuder de konservativa klocksamlarna en liten smak av den digitala världen. Type 2 har tre lägen: Ett där tiden helt kontrolleras av appen, på sekunden – ett där man ställer tiden själv, och den justeras på minuten – samt läget där ägaren ställer tiden helt själv.

Solceller i urtavlan

Trots att den har blåtand behöver klockan inte laddas, utan strömmen genereras av den självuppdragande funktionen, i kombination med solceller. Dessa sitter gömda bakom tio luckor i urtavlan. De öppnas automatiskt när mer ström behövs, eller manuellt via appen.
Ressence hävdar att en produktionsmodell av Type 2 kan börja säljas redan i sommar. Hugade spekulanter bör vara beredda på att tillverkarens klockor brukar kosta mellan 120 000-280 000 kr.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Ny trend ger bättre koll på kunden

Det går att effektivisera sin företagstelefoni med en kontaktcenterlösning. Telekom idag kikar lite närmare på trenden som nått nyblivna telefonimästaren Sandvikens kommun och norska Elkjøp, där svenska Elgiganten ingår.

Telias köp ska pressa Telenor

Ett förvärv som ska stärka Telias närvaro i Norge.
Telekomjätten gjorde i somras upp med TDC om att köpa deras norska verksamhet.
Ett köp som ger stora möjligheter på marknaden.