nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

FOTO: SKI

De har nöjdast kunder av operatörerna

Halebop i topp – och Tre i botten.
När svenskarna får betygsätta sina mobiloperatörer så är det budgetbolagen som regerar.
Det framgår i Svenskt Kvalitetsindex (SKI) årliga rapport.

  • Artikel annons 1

Nöjdare än någonsin. När SKI i år studerade mobiloperatörerna och hur nöjda deras kunder var framgår det att svenska folket är riktigt nöjda. Intressant är även att årets ökning främst har drivits av de mindre varumärkena där Vimla och Halebop ökar mest. Bland privatpersoner var det just sistnämnda som toppade rankingen följt av Vimla, Hallon och Comviq. När det gäller företagskunder var det återigen Telia som hamnade i topp.

– Vi ser tydligt att värden som ”kundvänlig” och ”personlig” gör att kunderna blir mer nöjda och lojala medan själva produkten går mot att bli en hygienfaktor som inte längre driver nöjdhet. Kunder i dag förväntar sig att tekniken fungerar och accepterar inte längre abonnemangskrångel och obegripliga fakturor – den tiden är förbi, säger Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex.

Konkurrenternas lock stärker lojaliteten

En intressant iakttagelse i årets studie är att privatkunderna blir mer nöjda med sin leverantör efter att en konkurrent hört av sig. Den här typen av kontakter stärker alltså snarare lojaliteten än försvagar den.

– Dessa kontakter är säkert väldigt prisdrivna, förklarar Johan Parmler. Ska mobiloperatörerna värva kunder behöver de hitta andra argument kring varför en kund ska byta operatör än pris, säger han.

Saknar en mer värdeskapande service

Enligt SKI är skiftet från teknik till service ännu tydligare bland företagskunder. Här är kunderna väldigt nöjda med tjänster och utbud men saknar en mer värdeskapande service. På frågor kring om operatören är engagerad i kundens verksamhet, löpande kommunikation och initiativtagande är betyget långt ifrån godkänt. För att branschen ska fortsätta få nöjdare företagskunder kommer därför en högre servicegrad att vara avgörande framöver.

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

”Arbetssätt och kultur är levande och behöver ständigt underhåll”

Nyheter

Öppenhet, interaktion, flexibilitet, kreativitet och synergi. När Tre utvecklade sitt nya huvudkontor var visionen tydlig.
Men hur har det fallit ut i verkligheten?
– Första veckan i 3Huset var jag glatt överraskad över nyfikenheten och hur mycket våra medarbetare nyttjade möjligheterna, säger Helena Körberg, projektledare för Tres nya huvudkontor.