nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

FOTO: Volvo Cars

Det önskar svenskarna sig av ai

Självkörande bilar, robotläkare och kundservice. När svenskarna får önska var de vill att ai ska kunna hjälpa till med är buden många. Det framgår i en ny rapport.

  • Artikel annons 1

Vad skulle du vilja att ai kan göra i framtiden?
Den frågan ställdes till tusen svenskar och i rapporten Artificiell Intelligens har de gett sin syn på området. Och svenskarna är övertygade om att ai är på gång – närmare åtta av tio tror att tekniken kommer att vara en del av framtiden. Endast sex procent tror motsatsen.

Men om nu ai ska vara en del av vår vardag, vad ska den då göra? Närmare hälften av de tillfrågade i Huaweis undersökning önskar att de självtänkande systemen ska användas till att göra trafiken säkrare, och var tredje vill att ai ska ta över ratten i bilen.

Dock ser inte svenskarna enbart bil och trafik som användningsområde för ai. 30 procent av de tillfrågade skulle gärna se att tekniken kan ställa sjukdomsdiagnoser.

Litar inte på ai än

Rapporten sätter dock fingret på ett problem, även om de flesta tror att ai kommer vara en del av morgondagen – är förtroendet inte i topp. För även om folk skulle tycka det var praktiskt med självkörande bilar eller robot-läkare så är det färre som skulle våga lita på dem.

–  Trafikproblem är ett väldigt spännande område att försöka lösa. Kan man se det som ett samarbetsspel så blir det inte så komplext. Men som i dag, när alla vill fram på andras bekostnad, blir det svårt även för en ai-driven bil. Hur en självkörande bil ska bete sig kommer behöva diskuteras på högsta politiska nivå inom bara ett par år, säger Simon Winter, doktor i kognitionsforskning och analytiker vid tankesmedjan Infontology. 

Bilar och smartphones

När det kommer till prylar som svenskar skulle vilja ha ai i kommer bilen på förstaplatsen. En trolig förklaring är att självkörande bilar länge varit ett hett och uppmärksammat ämne. Därtill är det väldigt lättförståeligt. Funktionen, att köra bilen från punkt A till B, sköts av datorn.

Näst efter bilen kommer smartphonen – och här jobbar de flesta tillverkarna för fullt. De stora märkena har en eller flera flaggskeppsmodeller som numera har ett ai-drivet systemchip. Bland annat har Apple en neural motor i Iphone X, Huawei ett ai-chip i sin Mate 10 Pro och Motorola har en ai-accelerator i snapdragon-chippet i Moto Z2 Force.

Topp 5: Detta vill svenskarna att artificiell intelligens ska göra i framtiden 

  1. Göra trafiken säkrare 46 %
  2. Möjliggöra självkörande bilar 35 %
  3. Ställa sjukdomsdiagnoser 30 %
  4. Skicka påminnelser i vardagen 18 %
  5. Agera kundservice 18 %

Källa: Artificiell Intelligens

Taggar:,

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.