nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Dialect begärt i konkurs

Kedjan Dialect begärs i konkurs. Detta efter att banken inte medgav nya krediter.
– Vi riskerade att inte kunna betala lönerna och därför begärde vi oss i konkurs, säger vd:n Jesper Hedblom.

  • Artikel annons 1

Dialect har haft en rätt stökig tid på sistone och nu står det klart att man kedjan begärs i konkurs. En av orsakerna till problemen grundas i den granskning som SVT 2017 gjorde av bolaget – och som uppdagade ett inte helt korrekt beteende vid telefonförsäljning. Man var aggressiva och hade en strategi där man mer eller mindre riktade in sig mot äldre och sjukliga som lurades på abonnemang.

Trots bedyrande om att det var enstaka händelser, visade fortsatt granskning att så inte var fallet – något som gjorde att både Telia och Telenor stoppade Dialect från att sälja deras produkter.
Efter detta har Dialect haft det tufft. Rekonstruktioner har misslyckats och den nya tyska ägaren har stämt säljarna – en process som fortfarande pågår.

Men nu har även Dialect AB begärt konkurs. I en intervju med SVT säger nya vd:n Jesper Hedblom att det var enda utvägen eftersom man inte lyckats med sin transformation till ren butikskedja – och att de såg svårigheter med att kunna betala ut löner.
– Den omedelbara orsaken är att banken nekat oss checkkredit, säger han till SVT.

Dialectkedjan består av 38 butiker i hela landet, men av dessa är det bara 14 som berörs av konkursen. Övriga 24 drivs av franchisetagare som endast indirekt kommer drabbas.

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

”Arbetssätt och kultur är levande och behöver ständigt underhåll”

Nyheter

Öppenhet, interaktion, flexibilitet, kreativitet och synergi. När Tre utvecklade sitt nya huvudkontor var visionen tydlig.
Men hur har det fallit ut i verkligheten?
– Första veckan i 3Huset var jag glatt överraskad över nyfikenheten och hur mycket våra medarbetare nyttjade möjligheterna, säger Helena Körberg, projektledare för Tres nya huvudkontor.