Dialect slår Stjärnafyrkant på fingrarna

Bransch Det stormade rejält kring Stjärnafyrkant och Dialect förra veckan. Men tittar man på den samlade bilden från kunderas sida är det Dialect som går vinnande ur striden.

Dialect har flera nöjda kunder än Stjärnafyrkant. Det visar statistik som analysföretaget Custice tagit fram. Deras kundnöjdhets-index mäter variabler som kompetens, pris, relation, service och tillgänglighet.

Dialect har fler nöjda kunder när det gäller kompetens, relation, service och tillgänglighet. Stjärnafyrkants kunder är dock något nöjdare med priset. Den största skillnaden kan man se mellan service och tillgänglighet där Dialect tar hem matchen. Kunderna hos båda partnerna är mest nöjda med kompetensen, 75 procent hos Dialect och 73 procent hos Stjärnafyrkant.

Statistiken baserar sig på intervjuer med beslutsfattare som ombads ranka sin operatörsrelation på en skala från ett till em. En nöjd kund definierar Custice som en 4:a eller 5:a. Totalt har 15 000 intervjuer genomförts med beslutsfattare på företag i hela Sverige mellan 2011 och 2013.

dialectvsstjfyr

(klickbar bild)

Fakta

Detta har hänt

Förra veckan avgick Dialects vd Mats Kraitsik Kalvik efter sju år på tjänsten. Styrelsen ansåg att arbetet med att få bättre lönsamhet i hela kedjan hade gått för långsamt. Samtidigt gick Stjärnafyrkant ut med sin delårsrapport som visade att bolaget går back med mer än tio miljoner under det första halvåret 2013. Styrelsen en rad åtgärder för att rädda situationen. Telekom idag kommer följa utvecklingen med nyhetsuppdateringar framöver.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.