nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Digital kompis på tåget

SJ fortsätter sin digitala resa och lanserar nu en chatbot som ska hjälpa resenärer med svar på relevanta frågor.

Nu även med chatbot
Nu även med chatbot
  • Artikel annons 1

I våras lanserades mobilappen SJ Labs med funktioner för att hitta ledig sittplats på tåget, hitta på stationen och lite annat smått och gott. I samarbete med app-tillverkaren Bontouch integreras nu även en chatbot i appen. Den lille boten hämtar svar från en databas och kan hjälpa den vilsne tågresenären med de flesta frågor som kabinpersonalen vanligtvis kan svara på. Som till exempel vad som serveras i bistron och vilka regler som finns för bagage.

– Chatlösningar för kunder har funnits länge och det har också gjorts olika försök med automatisering, men nu börjar tekniken bli så mogen att en bot-baserad lösning blir användbar på allvar, säger Martin Forsling, vd på Bontouch.

Appen SJ Labs finns för både Android och Iphone.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Annons 3

Fler nyheter

Toshiba blir fyra

Elektronikbjässen Toshiba annonserar att verksamheten delas upp i fyra områden som vart och ett blir fyra dotterbolag.

  • Annons 4

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här