nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Digital kompis på tåget

SJ fortsätter sin digitala resa och lanserar nu en chatbot som ska hjälpa resenärer med svar på relevanta frågor.

Nu även med chatbot
  • Artikel annons 1

I våras lanserades mobilappen SJ Labs med funktioner för att hitta ledig sittplats på tåget, hitta på stationen och lite annat smått och gott. I samarbete med app-tillverkaren Bontouch integreras nu även en chatbot i appen. Den lille boten hämtar svar från en databas och kan hjälpa den vilsne tågresenären med de flesta frågor som kabinpersonalen vanligtvis kan svara på. Som till exempel vad som serveras i bistron och vilka regler som finns för bagage.

– Chatlösningar för kunder har funnits länge och det har också gjorts olika försök med automatisering, men nu börjar tekniken bli så mogen att en bot-baserad lösning blir användbar på allvar, säger Martin Forsling, vd på Bontouch.

Appen SJ Labs finns för både Android och Iphone.

  • Annons 3

Fler nyheter

Robot ska ge 18-åringar sanningen om värnplikt

Nya värnplikten omfattar nästan alla 18-åringar. Men få ungdomar vet vad det innebär – därför har Rekryteringsmyndigheten anställt en informationsrobot.
– Förutom att bena ut och förklara missförstånd svarar Värnpliktsboten på alla praktiska frågor som rör mönstring och värnplikt, säger Sofie Engström på myndigheten,

  • Annons 4

Ny mobilitetstjänst testas i Göteborg

Digitalisering för att underlätta resandet för göteborgare.
Under en månad kommer Västtrafik och Göteborgs Stads Parkering genomföra ett mobilitetstest. Syftet är att få ”kunder” att börja kombinera färdsätt.

Telavox fem bästa knep – så vinns en telekomupphandling

Rätt research, ifrågasätta behov samt ”testväxlar”.
Det är några av knepen som Telavox anser är det bästa sättet att visa upp sina telekomlösningar på.
– Min största allergi är de som baserar en upphandling på ett 15 år gammalt Excelark, säger Viktor Sandgren på Telavox.