nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Digitalt omtag gav mer klirr i kassan

Individanpassade lösningar och digitala insamlingar. Det är vad Radiohjälpen satsat på vid sina stora insamlingar. Och digitaliseringen har både ökat engagemanget – och tiofaldigat ”inkomsten”.

  • Artikel annons 1

Det var vid förra årets Musikhjälpen som Radiohjälpen lanserade sina nya digitala bössor, det vill säga den digitala delen av insamlingarna. Det nya är att bössorna numera bygger helt på personligt engagemang så att vem som helst enkelt och snabbt ska kunna starta insamlingars eller kunna bidra till andras. Den stora fördelen är att bössorna sköter sig själva – utan manuellt arbete.

Och det nya tillvägagångssättet gav storstilar resultat. Under årets Springhjälpen genererade de digitala bössorna 800 000 kronor, vilket kan jämföras med i fjol då endast 80 000 samlades in. Även engagemanget ökade rejält, från 36 startade bössor – till 126.
– När vi arbetade om vårt koncept ville vi kunna erbjuda digitala bössor som fungerade som mer än bara en insamling. Vi har slagit ihop många av de funktioner som tidigare varit utspridda på olika tjänster. Nu är det mycket enklare att donera efter egen vilja, säger Kristina Henschen, generalsekreterare på Radiohjälpen.

Den tekniska plattformen bakom bössorna står IP Only för och samarbetet kommer att löpa ytterligare ett halvår till.
– Det blir intressant att utveckla konceptet ytterligare i höst. Insamlingar av den här typen är otroligt viktiga, särskilt i dag när de humanitära kriserna i världen drabbar fler människor än tidigare, säger Kristina Henschen.

Etiketter:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4