nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

En av fem kan inte skilja sant från falskt på nätet

Telenors undersökning visar att medvetenheten kring källkritik ökar. Men var femte svensk
anser att de inte kan skilja mellan sanna och falska nyheter på nätet.
– Det handlar om att ta ansvar som nätoperatör, säger Katarina Hamnholm på Telenor.

  • Artikel annons 1

För andra året beställde Telenor en undersökning där deltagarna fick svara på frågor kring sitt förhållande till källkritik.

– Vi ville ta tempen på hur svenskarna ställer sig till källkritik. En uppkopplad värld bidrar till ett stort värde, men det finns också en baksida. Då är det viktigt för oss att se om det finns något vi kan göra för att öka medvetenheten. Det handlar om att ta ansvar som nätoperatör, säger Katarina Hamnholm, Nätpratsexpert på Telenor till Telekom idag. 

En av fem kan för lite

Demoskop har genomfört undersökningen, och svaren visar att en av fem personer anser att de kan för lite för att kunna bedöma om information är sann eller falsk. Det gäller fakta såväl som bilder eller annan information som de tar del av på nätet. Resultatet tyder dock på att medvetenheten ökade något i samband med valet, som följd av att mycket fokus riktades mot ”fake news”.

– Vi har gjort den här undersökningen i två år, och vi ser en förändring i testresultatet, säger
hon.

Förra året ansåg 33 procent att det var svårt att veta om källan var trovärdig. Men fortfarande är det färre än hälften (43 procent) som tycker att det är enkelt att skilja mellan pålitliga och falska nyheter.
Katarina Hamnholm är ute och föreläser i skolor, och hon ser att det finns en efterfrågan från lärarna kring att få hjälp med ämnet.

Har satsat på ett brädspel

Telenor har skapat brädspelet Jakten på sanningen, som är kopplat till en device där man får olika påståenden och ska skilja mellan fake news och sanna påståenden.

– Jag ser ett stort behov av förstå den digitala världen. Vi försöker skapa en dialog om nätet, kring styrkor men också de många baksidor som finns. Då behövs det verktyg för att navigera i den här röran. Vi säljer data och då är det inte bara viktigt att identifiera problemen, utan att också hitta lösningar, säger Katarina Hamnholm. 

Delar med försiktighet

Årets undersökningen visar också att många är försiktiga med vad de delar vidare i sina flöden. Bara 15 procent uppgav att de någon gång under det senaste året delade en artikel eller inlägg från en källa de inte känner till eller har kollat upp. Under valåret var det dock många som passade på att använda sin skärmtid till att göra sin röst hörd. Undersökningen visar att 4 av 10 svenskar under det senaste året har engagerat sig i en samhällsfråga på
nätet. De ämnen som engagerade flest var miljö- och klimatfrågan (52 procent), följt av integration/migration (45 procent), jämställdhet (34 procent) och sjukvård (32 procent).

Etiketter:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4