nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

TCO:s chattbot heter Clever Botson och svarar på frågor om den svenska partsmodellen. Boten är en del i en kampanj för att uppmärksamma villkoren på svensk arbetsmarknad.

En chattbot som snackar arbete

En chattbot som svarar på frågor om arbetsrätt – det är en del i TCO:s kampanj för att lyfta arbetsrättsliga frågor med fokus på yngre.

  • Artikel annons 1

I Det mest speciella med TCO:s satsning är att de i sin kampanj själva använder sig av teknik som på sikt spås förändra svenska tjänstemäns vardag. Chattbotar, både de som utnyttjar artificiell intelligens men också de mer enkla varianterna utan sådan, spås förändra våra arbetsliv enormt. Det handlar om funktioner för att planera våra liv eller kontakta en kundtjänst, exempelvis. Det här är grunden i den kampanj som TCO nu startat och som inkluderar en chattbot som svarar på frågor om arbetsrätt och fackliga frågor. På en särskild sajt kan man ställa frågor till en chattbot som läser upp svaren – chatt kombinerat med verktyg för röstsyntes. Och för att driva människor till boten har man också arbetat med filmer (som fått en hel del spridning, förövrigt).

Den nya tekniken tar arbetsomställningen ett steg längre – nu är det inte längre industrirobotar som ersätter tillverkande industri eller andra typer av kroppsarbete, det är tjänstearbeten som ersätts. Kanske är det då inte så konstigt att TCO, centralorganisation för 14 fackförbund, engagerar sig i det här.

Tredelad kampanj

Boten och fokuset på artificiell intelligens är en del i en långt större kampanj, där man tidigare jämfört den svenska partsmodellen med ett glammigt leverne på den amerikanska västkusten och med hiphopvideor.

– Alla tre delar har haft som syfte att utbilda ett visst urval av unga opinionsbildare i den svenska partsmodellen, säger Per Karlberg, projektledare på TCO.

Tanken bakom chattboten är att skapa ett edutainmentsystem – det ska alltså finnas element både av underhållning och utbildning i kampanjen. Arbetet med den här, tredje, delen inleddes för drygt ett år sedan och bara under den tiden har utvecklingen gått rasande fort på teknikfronten.

– När vi började fanns inte kommersiellt gångbara cleverbots tillgängliga som vi hade kunnat använda. Om vi börjat idag hade vi använt oss av en cleverbot, säger Per Karlberg.

En cleverbot, alltså en chattbot försedd med artificiell intelligens och som kan dra egna lärdomar och utifrån det formulera svar har man däremot inte tillgång till nu. Istället använder man en enklare lösning som bygger på triggerord, ord och formuleringar som boten kan fånga upp och ge ett svar till.

– Hade vi börjat idag eller för någon månad sedan så hade vi kunnat använda oss av en cleverbot och fått till en mer dynamisk chattfunktion än nu. Nu bygger vi istället upp den kring triggerord, men då finns en svaghet om någon använder ett triggerord i ett annat sammanhang än det var tänkt. Då kan det bli ett ”god dag yxskaft-svar”, säger Per Karlberg.

Där i finns också ett rätt talande exempel för teknikens utveckling – på bara ett drygt år har priset på en chattbot försedd med artificiell intelligens sjunkit så pass mycket att det nu hade varit ett realistiskt alternativ för det trots allt ganska korta projekt som TCO tänkt använda den till. Att SEB på sitt hörn kan arbeta med den artificiella intelligensen Amelia är förstås en helt annan sak – de är en storbank med andra ekonomiska muskler och dessutom är deras satsning mer långsiktig (Amelia, för den som inte vet, är en artificiell intelligens och chattbot som används i SEB:s kundtjänst).

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Annons 3

Fler nyheter

FMI väljer iipax one

Ida Infront, dotterbolag till Addnode Group, har fått uppdraget att leverera dokument- och ärendehanteringssystem till Fastighetsmäklarinspektionen, FMI

Digital hjälp till 1000

Projektet Kickstart digitalisering har fått mer pengar från Tillväxtverket. Nu ska svenska företag få hjälp med sin digitala övergång för att ligga före sina utländska konkurrenter.

  • Annons 4

5G tidigare än beräknat

Rapporter om att stora telekombolag landsätter storskaliga 5G-projekt duggar allt tätare över hela världen. Branschanalytiker spår nu hur 5G utvecklingen ser ut en bit in i framtiden.

Förstärker 5G-signaler

Trots att 5G ännu inte lanserats på de breda kommersiella kanalerna sker tekniska förbättringar för att vässa signalerna.

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här