nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Ericsson: Här är de hetaste framtidstrenderna

”Awareables”, hållbarhetskontroll och mental övervikt.
När Ericsson listar de hetaste trenderna för 2019 visar det säg att autonom och humöravkännande teknik snart kommer vara en viktig del i våra liv.

  • Artikel annons 1

Varje år tar teknikgiganten Ericsson och stämmer i bäcken efter de senaste trenderna. Detta resulterar i vad man kallar för Consumerlab trend report och representerar vad 34 miljoner teknikfreaks förutspår.

I år innehåller rapporten mycket hur teknikpionjärer ser på ai, vr, automation och 5g – och vad som kommer att hända kommande år. Och en sak är tydlig – de flesta tror att tekniken kommer att spela en allt viktigare roll i vardagen.

– Tänk tid en smartphone som inte bara vet vad du gör, utan vem du är. I dag kan artificiell intelligens förstå din personlighet enbart genom att titta in i dina ögon. Det är tydligt att de som är tidiga med teknik ser en framtid där våra enheter vet mer om oss – än vi om dem, säger Michael Björn, forskningschef vid Ericsson Consumer & IndustriLab.

Huruvida vi ska se framtidsteknik som ett hot eller möjlighet är en öppen historia.

– VI har redan gått in i en tidsålder där människor och intelligenta maskiner interagerar och arbetar tillsammans. Än så länge har vi bara tagit små steg in i framtiden. Det mesta av ”Zero-touch framtiden” har inte utvecklats än – och hur vi skapar den framtiden är fortfarande en öppen historia, säger Pernilla Jonsson, chef för Consumer&Industrilab

Så vilka tio trender är enligt Ericsson de hetaste? Kolla in listan nedan.

  1. Awareables

Mer än 60 procent av de som använder virtuella assistenter tror att enheter som kan tolka humör kommer att vara vanligt inom tre år.

  1. Smarta gräl

Över 65 procent av de som använder virtuella assistenter tror att saker som smarta högtalare kommer vara mer och diskutera som familjemedlemmar inom tre år.

  1. Spionappar

Över 45 procent av konsumenterna trår att appar samla data om dem – även när programmet inte är igång.

  1. Påtvingade överenskommelser

Att alltid behöva godkänna att sajter, program och annat sparar kakor är störande enligt 51 procent av användarna.

  1. ”Internet of Skills”

Mer än 50 procent av de som använder ar och vr efterfrågar appar, glasögon och handskar som ger virtuell vägledning för vardagspraktiska uppgifter såsom matlagning eller reparationer.

  1. Konsumtion utan att röra

Runt hälften av alla användare av virtuella assistenter vill ha automatiserade abonnemang och räkningar – men även automatiserat inköp av exempelvis matvaror.

  1. Mental övervikt

Nära en tredjedel av konsumenterna (31 procent) tror att vi snart kommer att få se mentala gym. Detta eftersom många vardagsbeslut automatiseras och vi kommer behöva träna sinnet i avsaknad av detta.

  1. Hållbarhetskontroll

Hållbarhet är högt upp på dagordningen och 39 procent av konsumenter vill ha en eko-klocka som hela tiden mäter det personliga koldioxidavtrycket.

  1. Digital tvilling

Hela 48 procent av de som använder ar och vr tycker att en avatar som härmar dem skulle vara bra. Detta så att de kan vara på två platser samtidigt.

  1. 5g automation

Runt 20 procent av smartphoneanvändarna tror att 5g kommer att ge Iot-enheter, såsom vitvaror och elmätare, bättre uppkoppling och funktionalitet.

Vill du läsa mer? Här hittar du hela trendrapporten

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Här är Plantronics nya namn

AMSTERDAM. Plantronics köpte Polycom under förra året. Nu har man bestämt sig för att byta namn.
– Namnet kommer från grekiska ordet för många, säger Paul Clark.

Conscia Netsafe vinner Cisco-pris

”Customer Experience Partner of the Year 2018. På Ciscos stora partnergala ärades Conscia Netsafe med titeln.
– De har varit först och kommit längst, säger Johan Stenstrand, partnerchef på Cisco.

”Vi har fått in en bra täckning av vår planet”

För två månader sedan släppte Tre sitt företagsabonnemang 3Världen Företag.
Och enligt Sofia Krook, ansvarig för B2B, har lanseringen varit enormt lyckad.
– Vi är jättenöjda och vi ser att det är otroligt attraktivt på marknaden, säger hon.

Iioote expanderar till Stockholm

”Marknadsmoment” och stort säljpotential inom IoT. Det är vad som fått systemintegratören Iioote att inta huvudstaden.
Ni ska man bygga upp ett ICT-kluster tillsammans med Qualit Solutions i Kista.