Ericsson: ”Man måste tänka på vilket företag man vill vara”

Telefoni En självklarhet, men inte helt enkelt. Med runt 100 000 anställda i 180 länder är effektiv kommunikation ett måste för att företaget ska fungera. Men hur då? Telekom idags genomgång av storbolagens telefoni fortsätter här med Ericsson.

Ericsson: ”Man måste tänka på vilket företag man vill vara”

Ericsson är synonymt med telekom. Det 142 år gamla företaget har i stort sett varit med sedan telefonen uppfanns, och självklart har det har hänt mycket sedan ”Taxen” såg dagens ljus.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Men hur fungerar telefonin i det moderna Ericsson, det företag som i dag har lagt själva produktionen av telefoner bakom sig? Anders Jönsson, ansvarig för Digital Workspace säger att arvet självklart har påverkat utvecklingen.

– Eftersom vi är i branschen, präglas vi av utvecklingen inom telekom och framförallt då på mobilsidan. Vår strategi baserat på detta är att  använda den teknik som vi själva jobbar med och utvecklar. Vi har gjort hela resan inom telefoni: från fast telefon, till IP-telefoni och mobilt. Och nu har telefonitjänsterna utvecklats till det vi kallar för berikad kommunikation, säger Anders Jönsson.

Telefoni inte bara en telefon längre

Just detta anser han är en otroligt stor skillnad mot hur det var för 20 år sedan. I dag kan man inte nöja sig med enbart telefon – för att vara effektiv krävs det enormt mycket mer.

– Vi har i dag kommunikation som innefattar chat, röst, video, dela presentationer m.m.  och den är integrerad så att den fungerar i datorer, telefoner och konferensrum. Det är inte bara telefoni längre – vi erbjuder globala kommunikationslösningar.

Dock kräver lösningen en hel del jobb och introduktionen har skett över tid.

– Det hela har introducerats gradvis. Vi har delat upp det i två perspektiv. Det ena är slutanvändaren och vad de märker – och det andra är vad som sker på infrastruktursidan. Just nu genomför vi en stor uppdatering där som ska ge bättre kvalitet och kostnadsbesparingar, säger Anders.

Vad har varit viktigast i arbetet med att utveckla er telefoni?
– Först och främst handlar det om användarupplevelse. Tjänsten är inte bara telefoni – utan kommunikation. Det måste vara enkelt att kontakta varandra oavsett var i världen man är. Sedan handlar det om kvalitet. Detta har varit en utmaning när det kommer till IP-telefoni där just kvalitetsupplevelsen påverkas. Sen måste det även vara säkert och kostnadseffektivt. Vi måste ha en bra lösning som passar medarbetare i rörelse – i 180 länder.

Är det svårare att få till en lösning när man är så global som ni?
– Det är klart att det gör det svårare att skapa heltäckande lösningar. Men i grund och botten har vi valt en strategi som handlar om att vi ska ge samma upplevelse i världen oavsett var du är, vilken tid det är, vilket nätverk du har, eller vad du ska göra. Att använda vår egen teknik gör inte saken lättare alla gånger. Vi vill ju testa och använda den teknik vi utvecklar själva.

Hur mycket använder ni molntjänster?
– Vi har flyttat många av våra kommunikationstjänster till molnet. Exempelvis om vi ska ha ett stormöte använder vi olika broadcast-tekniker. Så det är den resan vi gjort mest nyligen.

Och hur löser ni säkerheten?
– Det handlar lite om var man placerar utrustning, vilka partners man väljer att jobba med och självklart mjukvaran och de enheter vi använder. Vi tittar efter den lägsta nämnaren i ekvationen och där får vi förståelse över var det brister och så löser vi det.

Vad var största utmaningen för er?
– Det är ett par olika saker. Som jag nämnde är det först och främst utmanande att få ihop globala lösningar. Allt finns inte på alla platser och viss reglering påverkar. Den andra utmaningen har varit att försöka hitta en bra och stabil upplevelse. Oavsett om du är på ett kontor i Kina eller Sverige ska du som användare känna igen dig. Sen är det kvalitet. Om man är beroende av en fungerande kedja och vissa delar av den bara är ”best effort”, då påverkar det hela lösningen. Så man måste hela tiden se till att förbättra de svaga delarna kontinuerligt.

Vilka tips och råd skulle du ge till företag som ska byta telefonilösning?
– Tänk på vilka kommunikationstjänster ni vill erbjuda. Är det chat, videomöten, integrerade konferensrumslösninger ni vill erbjuda? Nästa tips är att titta på det i rätt sammanhang. Vilka telefoner, datorer och konferensrumsutrusning vill ni använda? Nästa är att titta på de konsumenttjänster som finns. Vilken upplevelse konkurrerar vi med?

Man måste tänka på vad man har till sitt förfogande och sedan göra valet – vilken arbetsgivare vill man vara? Hur modern vill jag uppfattas vara? Vilken berikad kommunikation kan jag erbjuda? Allt, prylarna, tjänsterna och kvaliteten går in i varandra och det är vitalt för att ge en bra kommunikationslösning, säger Anders Jönsson.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.