nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

FOTO: Ericsson

Ericsson: ”Nu blir leads till business”

Större kundfokus, rätt experter och mer tid.
Ericsson valde ett delvis nytt sätt att ställa ut på MWC – och de är mer än nöjda med resultatet.
– Vårt upplägg gjorde att vi fick möta rätt personer och ha rätt diskussioner, säger Matthew Smith på Ericsson.

  • Artikel annons 1

Matthew Smith, chef för för Customer Engagement Marketing på Ericsson

Mobile World Congress är Telekomindustrins Mekka. Varje år gör branschen en pilgrimsfärd till Barcelona för att på plats få se det senaste – och knyta kontakter med de viktigaste.

I år valde teknikjätten Ericsson ett lite annat upplägg för sin mässnärvaro. Istället för att vara traditionell och rikta strålkastarna mot sin senaste och största produkt – ville man vara mer innovativ och kundfokuserad.

– Vi påbörjade arbetet redan i slutet av sommaren. Tidigt stod det klart att vi ville presentera det nya Ericsson och visa företagets strategi, säger Matthew Smith, chef för Customer Engagement Marketing och ansvarig för företagets MWC-engagemang.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Fokuserade på tre nyckelområden

Istället valde man att utgå från områdena effektivitet, digitalisering och nya intäktsmöjligheter. Tre nyckelområden för Ericssons kunder. Matthew berättar:

– Vårt mål var att vara så kundorienterade som möjligt. Vi hade en ”monter” på 6 000 kvadratmeter där hela arkitekturen, men även personalen var utvald för att visa vårt engagemang. Att vi tar våra kunders intressen på största allvar.

Ett tydligt exempel på det var att när man byggde upp utställningen så försökte man maximera flödet och minska trängseln.

– Vi ville ge besökarna så mycket tid som möjligt, med rätt experter. Vi hade inte en hall öppen för allmänheten, men av de 107 000 som var på MWC kom runt 10 000 till oss. Så även om det inte var alla var det fortfarande väldigt många.

”Vi är mycket nöjda”

Och reaktionerna på tilltaget var positiva. Matthew berättar att besökare varit mycket nöjda med den tid, information och uppmärksamhet de fått. För Ericsson är uppsidan att uppmärksamma besökare bättre kan ta till sig nyheter – och kanske upptäcker nya sidor av företaget.

– Vi är väldigt nöjda med att vår betoning på 5g verkligen kom fram. I år hade vi temat ”Welcome to the do-zone” och vi visade att vi inte bara pratade om 5g – utan demonstrerade vad tekniken kan användas till. Vi visade den praktiska sidan. Vi hade även rätt experter som verkligen kunde lyssna på vad besökarna hade att säga – och kunde ge ärliga relevanta svar på en gång. Det är väldigt många influensrika personer, analytiker och myndighetsrepresentanter på plats – och jag tror att vi lyckades göra bra intryck på rätt folk, säger Matthew.

Livsände 18 timmar

Ytterligare en nyhet för året var att Ericsson livesände mässan. Totalt blev det 18 timmar under de fyra dagarna där intervjuer med experter, demos av teknik och produkter samt kunder bidrog med insikter.

– Det är fantastiskt att få till en bra mässa, men att få till något bestående utöver de fyra dagarna som vi hade i Spanien, som når ut till de som inte var på plats – det är vad jag tycker har varit bäst i år. Det är verkligen grädde på moset, säger Matthew.

Även om MWC var riktigt lyckad menar han att det fortfarande finns utrymme för förbättringar. Här säger Matthew att erfarenheterna man kan dra är: att mer tid och mindre trängsel ger bättre upplevelse för besökare – det samt att sociala media kommer bli en ännu viktigare ingrediens framöver. Men det blir till nästa gång – nu har man fullt upp med att göra uppföljning på årets mässa.

– Vi har lagt stor möda på att ge tillgång till informationen till de som inte hade möjlighet att möta oss på plats. Det, samt att vi håller på att samla in all feedback. Nu är det en viktig tid för att lära oss hur vi kan göra det än bättre. Och nu är även en tid då leads blir business, säger Matthew Smith.

Taggar:, ,

  • Annons 3

Fler nyheter

Hon ska leda Telekområdgivarna

Organisationen Telekområdgivarna får ny ordförande.
Ann-Sofie Fahlgren från Post- och telestyrelsen (PTS) blir den som nu tar över klubban.
– Det finns mycket gott att bygga vidare på, säger hon till Telekom idag.

  • Annons 4

Salesforce introducerar Quip Slides

Ett nytt verktyg samt en omdefiniering av hela samarbetsplattformen.
Nu lanserar Salesforce Quip Slides samt introducerar djupare integration med tredjepartstjänster.