nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

FOTO: Pixabay

Ericsson och Fujitsu startar 5g-samarbete

Det svenska telebolaget och den japanska IT-jätten har ingått i ett partnerskap för att leverera 5g-nätverkslösningar till slutkunder. Målet är att kombinera Ericssons och Fujitsus radioåtkomst och kärnnätverk för att nå ut på den snabbt växande japanska marknaden.

  • Artikel annons 1

Ericsson och Fujitsu Limited samarbetar strategiskt för att leverera 5g-nätverkslösningar till slutkunder på den japanska marknaden. Genom att slå ihop sina portföljer, vilket inkluderar radioåtkomst och kärnnätverk, ska man förbinda kommunikationsleverantörer till det globala 5g-ekosystemet. Syftet är att initialt tillhandahålla system och lösningar med målet att utöka samarbetet med fler globala kunder.

Gör samordnade ansträngningar

Fujitsu är den ledande leverantören av nätverksteknik och gör samordnade ansträngningar för att stödja öppna standardaktiviteter. Det drivs i sin tur av stora teleleverantörer som syftar till att uppnå bred interoperabilitet för sina radioåtkomstprodukter på den globala marknaden.

– Genom detta samarbete med Ericsson kommer vi att erbjuda flexibla 5g-nätverkssystem som är öppna och standardkompatibla och kommer att utnyttja vår expertis inom trådlös teknik och nätverksintegration till ett brett spektrum av kunder i och utanför Japan. Från mobilt bredband, som förväntas vara den första utbredda användargruppen för 5g, till IoT, fortsätter detta partnerskaplöftet om nya spännande affärsmöjligheter, säger Tango Matsumoto, vice vd och chef för Network Business Group på Fujitsu.

Banar vägen för 5g-lösningar i Japan

Ericsson är idag världsledande inom 5g och har ett nära samarbete med mobiloperatörer runt om i världen för utvecklingen av 5g genom standardisering, prövningar och prototyper. Företagens styrka inom forskning och utveckling kommer bana vägen för 5g-lösningar till Japan och kommer bidra till att man kan utforska en bredare och global marknad.

– Vår globala expertis inom 5g kombinerat med vår förståelse av den lokala marknaden ger oss ett utmärkt läge för att stödja introduktionen av 5g i Japan. Genom att arbeta nära med operatörer och partners skapar vi lösningar som kommer att ge framgångsrika användningsfall och applikationer till marknaden. Med Fujitsu får vi en utmärkt partner för att påskynda denna utveckling, säger Fredrik Jejdling, vice vd och chef för affärsområdesnätverk på Ericsson.

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Här är Plantronics nya namn

AMSTERDAM. Plantronics köpte Polycom under förra året. Nu har man bestämt sig för att byta namn.
– Namnet kommer från grekiska ordet för många, säger Paul Clark.

Conscia Netsafe vinner Cisco-pris

”Customer Experience Partner of the Year 2018. På Ciscos stora partnergala ärades Conscia Netsafe med titeln.
– De har varit först och kommit längst, säger Johan Stenstrand, partnerchef på Cisco.

”Vi har fått in en bra täckning av vår planet”

För två månader sedan släppte Tre sitt företagsabonnemang 3Världen Företag.
Och enligt Sofia Krook, ansvarig för B2B, har lanseringen varit enormt lyckad.
– Vi är jättenöjda och vi ser att det är otroligt attraktivt på marknaden, säger hon.

Iioote expanderar till Stockholm

”Marknadsmoment” och stort säljpotential inom IoT. Det är vad som fått systemintegratören Iioote att inta huvudstaden.
Ni ska man bygga upp ett ICT-kluster tillsammans med Qualit Solutions i Kista.