nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

FOTO: Ericsson

Ericssons 5g-teknik utlovar bättre uppkoppling inomhus

Nu börjar Ericsson testa 5g Radio Dot, som ska ge bättre täckning inomhus. Tekniken kan också användas i industrin och vården.

  • Artikel annons 1

Radio Dot System har levererat väl i inomhusmiljöer som kontorsbyggnader, gallerior, sjukhus och flygplatser. I år börjar Ericsson genomföra tester av det vidareutvecklade systemet, 5g Radio Dot – och 2019 ska produkten sjösattas kommersiellt.

Analytiker anser att världen kommer ha en miljard 5g-abonnenter år 2023. Ericssons förstärkta mobila bredband ska hjälpa operatörerna att möta den ökande efterfrågan på en bättre uppkoppling inomhus. Bland annat räknar man med att konsumenterna kommer vilja strömma 4K/8k-video. Till detta förväntas en ökad användning av virtual- och augmented reality.

Kan köras parallellt med 4g

Uppgraderingen sägs bli okomplicerad för operatörerna. De kommer kunna köra 4g och 5g Radio Dot parallellt i samma kabelinfrastruktur, samma nätarkitektur – och ”dot-punkter”.

– Tack vare Ericssons Radio Dot-lösning har våra användare utmärkt täckning inomhus i tusentals kinesiska byggnader, inklusive shoppinggallerior. Att systemet är skalbart gör det möjligt för oss att möta de ökande kraven på en sömlös uppkoppling inomhus. Det är fantastiskt att se Ericsson vidareutveckla lösningen för 5g när vi förbereder oss på nästa generations mobilteknologi, säger Feng Yi, chef på avdelningen för trådlös teknologi vid China Unicom NetworkTechnology Research Institute.

Över tid kommer den senaste small cell-lösningen också stödja 5g-applikationer för industrin, som uppkopplade fabriker och sjukhus, samt inom gruvnäringen. I samarbete med Boliden har Ericsson visat att Radio Dot-tekniken kan öka säkerheten genom att fjärrstyra maskiner för att utföra de mest riskfyllda arbetsmomenten.

Taggar:,

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

”Data är den nya globala valutan”

En rejäl kapitalinjektion och medel för fortsatt tillväxt.
Snowflake har i en finansieringsrunda fått in 450 miljoner dollar.
– Det nya kapitalet innebär att vi kan växa snabbare, säger Denise Person, marknadschef på företaget.