”Arbetssätt och kultur är levande och behöver ständigt underhåll”

Öppenhet, interaktion, flexibilitet, kreativitet och synergi. När Tre utvecklade sitt nya huvudkontor var visionen tydlig.
Men hur har det fallit ut i verkligheten?
– Första veckan i 3Huset var jag glatt överraskad över nyfikenheten och hur mycket våra medarbetare nyttjade möjligheterna, säger Helena Körberg, projektledare för Tres nya huvudkontor.

”Arbetssätt och kultur är levande och behöver ständigt underhåll”
Hur ser ett modernt kontor ut, och vad är det som gör att det funkar? När Tre skulle slå ner bopålarna på nytt var man angelägen om att ”inte flytta in i något”. Nej, man ville ha ett kontor som genomsyrades av kulturen. Ett kontor där man kunde leva Tres värderingar fullt ut. När så möjligheten dök upp att bygga ett helt nytt kontor från grunden och kunna påverka utformningen av huset kändes det helt rätt. 
 
Till att börja med valde Tre att inte lägga sig i klustret norr om stan med övriga telekombolag – utan istället valde man söderförort, ett stenkast från Globen.
Helena Körberg var kvinnan som axlade ansvaret och personen som projektlett hur arbetsplatsvisionen nu omvandlats till verklighet. 
– I projektet tog vi reda på vem som är en ”Trea” och hur Tre upplevs. Vi utgick ifrån vad medarbetarna tyckte och önskade. Centralt har hela tiden varit att bevara och förstärka vår företagskultur eftersom den är en viktig del i Tres framgång, säger hon.
 

Matchar kulturen

Utmanarandan är något som Tre länge haft som en av sina tre strategiska grundbultar. Den innebär att man inte vill köra i andras hjulspår. Något som gjorde att kontorsbygget blev så mycket mer än att bara bygga ett nytt hus. 
Men blev det som man tänkt sig?
– 3Huset har verkligen blivit ett kontor som matchar Tres kultur och värderingar. Och feedbacken från våra medarbetare har varit fantastiskt positiv. ”Vi känner oss redan hemma” var det många som sa ett par dagar efter inflytt. Jag tar det som ett bevis på att vi tänkt rätt då vi utformade huset, säger Helena.
– Det jag är extra nöjd med är utformningen med våra så kallade Starter. Starten är ett stå-bord med förvaring under och det är här du som medarbetare har din individuella förvaring. Alla medarbetare i ett team har sin förvaring i samma Start. På så sätt blir Starten en naturlig mötesplats och hemmahamn för ett team. Vid Starten hålls uppstartsmöten och andra kortare möten. Hos oss är varje medarbetare viktig och vi vill att man ska känna att man ingår i ett sammanhang och har en tydlig tillhörighet, och här fyller Starten en viktig funktion. Men allra mest nöjd är jag med vår scen och gradängtrappa där vi kan samlas hela företaget, säger Helena.
 
Nu har det gått åtta månader sedan inflytt och enligt Helena så har de bott in sig och kommit tillrätta i huset. Det mesta funkar bra men självklart finns det också en del utmaningar. Att införa ett nytt arbetssätt är inte enkelt. 
– De först veckorna efter att vi flyttat in så nyttjade man möjligheten med husets varierande arbetsytor väldigt mycket och jag upplevde att man bejakade det flexibla arbetssättet. Men vardagen kom ikapp ganska snabbt och många skaffade sig invanda mönster. Det har bildats en del oskrivna regler kring var olika grupper placerar sig på kontoret. Vi behöver därför påminna om syftet och inspirera till de fördelar som arbetssättet ger.
 

Direktörerna ”lever” kontoret

Helena säger att direktörer och vd är väldigt synliga och drar nytta av kontorets olika ytor. De synliggör och använder ytorna – och enligt henne ”lever” de kontoret som det ska göras. Ett tydligt exempelvis är att vd:n Haval kan sitta och jobba i den öppna ytan på entréplan. Och det är viktigt att cheferna är skyltfönster.
– Inför flytten kommunicerade vi tydligt att vi inte kommer göra några förändringar i huset i början. I normala fall bejakar vi snabb förändring, men i detta fall resonerade vi att det var viktigt att prova oss fram i de nya ytorna. Att det kommer ta tid att vänja sig vid det nya arbetssättet och att kunna se fördelarna med vissa ytor. Så en yta som man spontant inte upplevde som effektiv i början lät vi ändå vara kvar för att se hur ytorna används över tid. Framåt kan vi utvärdera och överväga eventuella förändringar.
 
Att utveckla ett arbetssätt är ett kontinuerligt arbete, säger Helena. I samband med utformningen av det nya huvudkontoret kunde Tre säkerställa att den fysiska lokalen gav rätt förutsättningar för ett flexibelt arbetssätt. Men det är bara början
– Ett arbetssätt såväl som en kultur är levande och behöver ständigt underhållas. Det är cheferna som driver förändringsresan inom sina grupper och det är upp till dem och deras team att definiera hur de ska arbeta eftersom det är de som kan just sin verksamhet bäst…ingen annan kan komma och säga åt dem hur de ska arbeta. 
Och hur ser det ut nu, åtta månader efter flytten – vad är det Tre jobbar med nu?
– Nu behöver vi definiera hur vi ska arbeta vidare med att utveckla vårt arbetssätt och sätta en vision framåt, säger Helena Körberg.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.