Experten: Så får ditt bolag ut mest av IoT-satsningen

IOT Bolagen är ivriga att hoppa på IoT-tåget, men alla vet inte varför de vill implementera tekniken.
– En generell rekommendation till företagen är, ”think big – start small”, säger Martin Whitlock, cto på Telenor Connexion.

Experten: Så får ditt bolag ut mest av IoT-satsningen
Telenor

Telematik var först på banan, följt av machine to machine – och nu dominerar Internet of Things. IoT kan förvisso handla om sensorer som berättar när glasåtervinningen behöver tömmas, eller en maskindel som varnar när ett lager börjar bli slitet. Men på Telenor Connexion sätter man gärna sakernas internet i ett större perspektiv.

– Många bolag har under lång tid sysslat med uppkopplade saker, men det har handlat om silolösningar där man är uppkopplad mot ett system för ett syfte. Ska man vara helt ärlig så gäller det även de flesta av dagens IoT-applikationer. Om man istället skapar något som kommunicerar mellan olika vertikala lösningar och olika industrier så bildar de tillsammans något som är större, säger Martin Whitlock, cto på Telenor Connexion.

Volvo visar vägen

Som exempel ger han bilbranschen. De har lett utvecklingen – först blev fordonen uppkopplade för diagnostik, men i dag har bland andra Volvo gått vidare och visat hur IoT kan föra samman otippade branscher.

– Nu har de ett större ekosystem. Med In-Car Delivery har Volvo använt IoT för att låta leverantörerna av godset se var bilen står, kunna öppna dörren och ställa in matkassen. Genom att koppla upp sig mot logistikbranschen har de skapat vad jag anser vara en riktig IoT-applikation, säger han.

En effekt av IoT är att många ser nya öppningar för att förändra sin affärsmodell. Ett exempel är Swegon. De gick från att bara tillverka ventilationssystem till ett även sälja en tjänst som fjärrstyr ditt inomhusklimat med IoT. Och för de tillverkare som lägger till ett serviceåtagande kan det bli aktuellt att ge produkterna en högre kvalitet, eftersom det plötsligt blir mer lönsamt om prylarna håller längre.

En av de vanligaste fällorna

Många vill vara en del av teknikutvecklingen – Martin konstaterar dock att det absolut finns företag som försöker skaffa sig en plats inom IoT men inte riktigt vet varför. Just det här är en av de vanligaste fällorna.

– Om man startar med frågorna ”hur” och ”vad” så finns det risk att man börjar bygga en massa IoT-lösningar utan att veta varför man gör det. Vill man sälja fler produkter, eller lära sig mer om kunderna som använder dem? Risken finns att man väljer en teknologi eller lösning som inte fungerar bäst för ändamålet, säger han.

Ett av de mer ovanliga exemplen på en IoT-applikation kommer från Norge. Martin berättar om en kommun som har satt in sensorer i avloppen som kan fånga upp spår av narkotika. Informationen synkas mot mobilanvändare som regelbundet samlas på oväntade platser vid udda klockslag – och allt bearbetas med big data analytics. Den norska datalagen hindrar polisen från att se specifika individer, men sammanställningen ger en god indikation om vilka platser som är lämpliga för ett tillslag.

Snigelfart räcker

Man kan lätt tro att 5G kommer revolutionera kommunikationen mellan smarta prylar, men Internet of Things ser framför allt fram emot LTE-M och NB-IoT i ett avskalat 4G – där informationen kan husera i snigelfart.

– Med NarrowBand (NB-IoT) kan det handla om 100 kilobit per sekund i 4G. Det är där som den största tillväxten kommer ske inom IoT-uppkopplingar, för det behövs inte mer för att en soptunna ska kunna berätta att den är full, säger Martin Whitlock.

Nu genomför Telenor Sveriges största pilotprojekt kring NarrowBand-IoT i Karlskrona. Där har Telenor upprustat sitt corenät och genomfört uppgraderingar tillsammans med Tele2 i företagens gemensamma basstationer.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.