nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Får 20 miljoner av EU – för artificiell intelligens i kundkommunikation

Ett system som individanpassar röst- och textkommunikation i bilen. Nu har svenska Wiraya fått miljonbidrag för att utveckla sin ai.

  • Artikel annons 1

Marketing tech-bolaget Wiraya utvecklar mjukvara för att hjälpa mobiloperatörer att ge bättre kundservice. Det senaste är artificiell intelligens som ska optimera datan – och nu har företaget fått 20 miljoner kronor i innovationsbidrag från EU-kommissionen.

Den nya funktionen kallas för Wiraya Activation Intelligence och skapar individanpassad röst- och textkommunikation. Det hela innebär att det ska vara möjligt att ha individuella kunddialoger även med stora kundgrupper. Något som med fördel kan användas vid ändringar, förnyelser, beställningar och olika supportärenden.

Enligt Wiraya skulle deras mjukvara ge operatörer verktyg för att bättre och mer effektivt kunna engagera sina kunder på ett personligt sätt. Och bättre service ökar kundnöjdheten – vilket gör att man behåller sina kunder.

Ska lösa resurskrävande sysslor

Systemet använder sig av maskininlärning, och ai:n förutsäger och anpassar mjukvaran. Detta för att på bästa sätt matcha individens profil med specifika kommunikationsresor.

– Bidraget ger oss en fantastisk möjlighet att driva och snabba på utvecklingen av ai inom kundkommunikation i Europa. För telekomsektorn kommer ai-funktionaliteten att kunna lösa resurskrävande och komplexa kundkommunikationsflöden med automatiserade, personliga kunddialoger, säger Oskar Klingberg, vd på Wiraya Solutions.

Utvecklingen kommer att inledas med ett pilotprojekt i år och lanseras 2019. I de första testerna har Wiraya kunna visat på cirka fem gånger högre konverteringsgrad jämfört med dagens sätt att kommunicera.

– Nu utvecklar vi funktionen specifikt för mobiloperatörer, men vår intention är att i nästa steg även implementera den i andra branscher, säger Oskar Klingberg.

Taggar:, ,

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.