nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Får 20 miljoner av EU – för artificiell intelligens i kundkommunikation

Ett system som individanpassar röst- och textkommunikation i bilen. Nu har svenska Wiraya fått miljonbidrag för att utveckla sin ai.

  • Artikel annons 1

Marketing tech-bolaget Wiraya utvecklar mjukvara för att hjälpa mobiloperatörer att ge bättre kundservice. Det senaste är artificiell intelligens som ska optimera datan – och nu har företaget fått 20 miljoner kronor i innovationsbidrag från EU-kommissionen.

Den nya funktionen kallas för Wiraya Activation Intelligence och skapar individanpassad röst- och textkommunikation. Det hela innebär att det ska vara möjligt att ha individuella kunddialoger även med stora kundgrupper. Något som med fördel kan användas vid ändringar, förnyelser, beställningar och olika supportärenden.

Enligt Wiraya skulle deras mjukvara ge operatörer verktyg för att bättre och mer effektivt kunna engagera sina kunder på ett personligt sätt. Och bättre service ökar kundnöjdheten – vilket gör att man behåller sina kunder.

Ska lösa resurskrävande sysslor

Systemet använder sig av maskininlärning, och ai:n förutsäger och anpassar mjukvaran. Detta för att på bästa sätt matcha individens profil med specifika kommunikationsresor.

– Bidraget ger oss en fantastisk möjlighet att driva och snabba på utvecklingen av ai inom kundkommunikation i Europa. För telekomsektorn kommer ai-funktionaliteten att kunna lösa resurskrävande och komplexa kundkommunikationsflöden med automatiserade, personliga kunddialoger, säger Oskar Klingberg, vd på Wiraya Solutions.

Utvecklingen kommer att inledas med ett pilotprojekt i år och lanseras 2019. I de första testerna har Wiraya kunna visat på cirka fem gånger högre konverteringsgrad jämfört med dagens sätt att kommunicera.

– Nu utvecklar vi funktionen specifikt för mobiloperatörer, men vår intention är att i nästa steg även implementera den i andra branscher, säger Oskar Klingberg.

Taggar:, ,

  • Annons 3

Fler nyheter

Experten: Bli inte inlåst i molnet

Allt fler överger sina egna datacenter för molnet. Här berättar Uclaritys expert vad du bör tänka på. Fördelarna är många – men att flytta sin verksamhet vidare kan visa sig bli svårt.
– Inlåsningen är en tyst strategi från molntjänst-leverantörerna, säger Martin Lidholm till Telekom idag.

  • Annons 4