nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Finska Tammerfors får 5g-redo-nät

I Tammerfors ska det gå att surfa snabbt.
Det menar operatören Elisa som säger att man nu installerat ”5g-redo” nät i staden.

  • Artikel annons 1

På Mobile World Congress i Barcelona sa bland annat Ericsson att ”5g är redo för business”. Några som verkar ligg i framkant är finska operatören Elisa, som säger att de installerat teknik som är ”5g ready”.

Elisa säger att det i Tammerfors trådlöst ska kunna gå att ladda ner i upp till 1Gbit. Detta har blivit möjligt tack vare att man bytt ut hårdvara i basstationerna. Exakt vad man bytt ut är inget som operatören vill avslöja. Dock säger man att det nu finns bättre möjligheter att utveckla ”nya digitala tjänster i staden”.

Stöd för IoT

Nätverket är en del av projektet Smart Tampere (finska för Tammerfors), där även Nokia ingår, vars mål är att utveckla, testa och lansera bättre uppkoppling i staden.

– Det snabba nätverket förbättrar möjligheterna att använda digitala tjänster, såsom att dela olika innehåll och stora filer, samt att titta på film och ha videokonferenser. Utöver det kommer nätverket ha funktionaliteten som krävs för att stödja IoT, säger Sami Komulainen, nätchef på Elisa.

Taggar:,

  • Annons 3

Fler nyheter

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

  • Annons 4

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.