nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Förändrar världen med teknik

Tietos innovationschef tror på att kunskapsöverföring och utbildning kan göra både företag och samhälle mer jämlika och på så vis även mer effektiva och framgångsrika. Och att proppen till utveckling ofta sitter högst upp.

  • Artikel annons 1

Ishtar Touailat har bara jobbat hos Tieto i två månader och för bara ett år sedan hade hon knappt hört talas om företaget. Den första kontakten kom lite oväntat under förra året i samband med att koncernen utnämnde henne till årets it-kvinna 2016.

Men för att Ishtar skulle känna sig bekväm med att personligt bli förknippad med ett företag ville hon veta mer om deras värderingar. Hon bad därför om en intervju med några av företagets representanter.

– Och jag blev imponerad. Jag visste bland annat inte att Tieto är det första it-bolaget i världen som blivit jämställdhetscertifierat, att de bedriver olika sorters projekt för barn i förorterna och att de vill minska snedfördelningen mellan könen inom affärsvärlden och mycket annat som jag personligen brinner för, säger hon.

Tycke uppstod och tidigare i år fick Ishtar en fråga om hon kunde tänka sig att jobba för Tieto – och hon tackade ja.

Trots att hon bara är strax över trettio år gammal har Ishtar ett gediget cv med sig i bagaget. Hon var bara 25 år gammal när hon grundade sitt första företag, Studentkompetens, för att matcha studenter för konsultuppdrag hos företag. Närmast kommer hon från en tjänst som innovationsrådgivare vid Stockholms universitet där hon coachat forskare och studenter för att utveckla affärsidéer och ta vara på entreprenörsanda.

Vad ska du göra som innovationschef på Tieto?

– Jag jobbar inom enheten för datadrivna affärer i Sverige och ska bidra till att skapa nya affärer med ai, machine learning, deeptech och många andra spännande teknikområden, förklarar hon.

Tjänsten handlar bland annat om att driva innovation både internt på hela Tieto och tillsammans med kunder och partners.

Ishtars drivkrafter handlar dock om betydligt mer än att utveckla innovationer.

– Jag vill förändra världen till det bättre. Och även om jag inte kan förändra hela världen vill jag åtminstone göra delar av den mer jämlik och rättvis, säger hon och ler brett.

Bakom leendet döljer sig en stor dos allvar och mycket envishet. Ishtar vill sätta ihop nya techprogram och andra utbildningsformer med fokus på kvinnor inom it-branschen och näringslivet. Med hjälp av utbildningsmoduler inom teknik och affärer ska kvinnor kunna öka sin förståelse och utvecklas inom sina verksamhetsområden.

– Jag läser flera timmar om dagen om vad som händer inom it- och affärsvärlden. Det är ett måste för mig att kunna hänga med och vara uppdaterad inom mitt område. Och jag är säker på att ökade individuella kunskaper gör företag mer effektiva och framgångsrika så länge alla blir involverade, förklarar hon.

Ny underklass

Enligt Ishtars erfarenheter hamnar kvinnor inom it- och affärsvärlden i skuggan av männen mycket på grund av att de saknar kunskaper och det är bland annat därför, menar hon, som de flesta styrelser och ledningsgrupper är starkt dominerade av män. Något som enligt Ishtar är negativt eftersom företagen missar all kraft och alla idéer som kvinnor kan medföra.

Jämställdhetsarbetet kommer förstås vara fokuserat inom Tieto för att öka förståelsen för bland annat machine learning hos koncernens kvinnliga medarbetare. Men Ishtar utesluter inte att rikta erbjudanden till Tietos samarbetsföretag.

– Jag vill egentligen att alla ska vara med och engagera sig för jämlikhet och kunskapsöverföring. Som i en rörelse där alla deltar för allas bästa. De som inte lyckas bli it-kompetenta riskerar att tillhöra en ny underklass, säger hon.

Enligt Ishtar är det en fråga som inte bara handlar om Tieto eller it-branschen, utan i högsta grad om hela samhället och dess utveckling. I och med att teknikutvecklingen idag går så fort är det avgörande för människor att hänga med om de ska ha någon chans till att skaffa sig utbildning, få jobb och i förlängningen kunna känna sig delaktiga i samhället.

Bristande kunskaper i ledningen

Men enligt Ishtar är brist på kunskaper och utbildning inte bara ett problem för de människor som befinner sig längst ner i företagens och samhällets hierarkier.

– Svenska företag har i dag alla möjligheter att utveckla sina företag med hjälp av ai, machine learning och mycket annat. Men många idéer och förslag kommer bara till ledningsbordet och blir liggande där eftersom företagens ledare saknar kompetens för att förstå möjligheterna, säger hon.

Ishtar menar att detta är ett problem som hämmar utvecklingen av företag. Och dessutom att människorna ledarposition ofta är rädda för att släppa taget om det gamla och istället omfamna det nya. Hon önskar sig att svenska företagare slutar att vara följare och se på vad andra gör i andra länder, för att i stället bli proaktiva och agera för att själva leda utvecklingen.

 

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här