Förändring – bra när det drabbar andra?

Krönika Varför har vi så svårt att hantera förändring i arbetslivet? Att omfamna förändring manar högfakturerande organisationskonsulter och förståsigpåare, medan de flesta av oss artigt håller med och hoppas att vi får fortsätta jobba på som vanligt.

Förändring – bra när det drabbar andra?

Det är intressant vilket ambivalent förhållande vi har till förändringar. Om ni har åkt på en stadstur så hör man ofta guiden berätta om vad som fanns tidigare och vilka nya fina hus och områden som tillkommit under den senaste tiden. När det gäller städer så verkar förändring och tillväxt vara någonting bra, något som alla tycker om.

Om ni skulle beskriva er utbildning, även om den bara ligger några år tillbaka i tiden, vad skulle ni berätta?

Själv kommer jag aldrig glömma de tolv Compis-datorer min skola erbjöd datorutbildning på, en av dem hade till och med färgskärm. Vi hade modem istället för Internet och BBS:er istället för webbchatt. Ljud eller video via datorn var för långt bort för att ens drömma om, så att tekniken förändrats och blivit bättre i dagens skolor är bra.

Motvilja mot förändring

Om vi å andra sidan tänker på mer närliggande teknologiska förändringar, så kan vi skönja en stark motvilja mot förändring. När Microsoft för några år sedan försökte ta bort startknappen i Windows till förmån för något nytt och bättre gick det som ett ramaskri bland användare och i media. Pressen blev så stark att företaget tog tillbaka den älskade knappen i senare versioner och den är med oss än idag.

Varför reagerar vi så starkt på en sådan liten detalj när vi egentligen gillar förändring? Jag gissar att det beror på vem förändringen drabbar. Vi har inga problem med att byggnader rivs och nya byggs i en del av staden där vi aldrig är. Vi har inga problem med att skolorna förnyar enheterna för datorutbildning, för vi sitter inte i skolbänken längre. Förändringar som ligger nära och påverkar oss direkt känns skrämmande när de händer, men uppfattas som bra och nödvändiga när vi ser dem i backspegeln.

Vad tycker vi egentligen?

Inom modern kommunikation har vi nu kommit till ännu ett vägskäl. Telefoni blev Unified Communications och drömmen om enhetlig kommunikation är inte riktigt här ännu när vi nu går mot intelligent kommunikation. Jag skulle kunna skriva länge om de fördelar som finns med att flytta kommunikationen till en molnbaserad plattform, hur vi kommer knyta artificiell intelligens till möten och chattflöden i framtiden. Hur vi kommer se virtuella robotar söka upp oss, förstå våra behov och hjälpa oss på olika sätt. Men vad vi kommer tycka om det handlar egentligen inte om vilka fantastiska visioner jag skulle kunna måla upp, det handlar egentligen om hur benägna vi är att förändra vårt sätt att arbeta här och nu.

Om några år kommer vi se tillbaka på tiden nu och undra varför vi alla byggde kommunikationsöar internt inom våra organisationer. Varför hade vi sådana problem att samarbeta i grupp och dela information mellan oss? Varför kände vi ett motstånd mot att släppa in artificiell intelligens på riktigt?

Utmana dig själv

Det handlar så klart om att våga och vilja, våga testa ny teknik och nya sätt att kommunicera. Ha viljan att förbättra din egen och organisationens situation. Jag har hört flera kollegor som utmanar sig själva på det sättet. De har infört en egen »jobba på distans« dag i veckan, en del byter sin dator mot en med ett annat operativsystem en dag i veckan. Så varför inte ta en dag i veckan där vi prövar på något nytt? Varför inte utmana dig själv att pröva nya verktyg, tekniker och sätt att arbeta? Kanske kan förändring vara bra när den drabbar dig, på dina villkor.

Mattias Kressmark är konsult inom Unified Communications och har 20 års erfarenhet från telekombranschen. Det senaste decenniet har Mattias arbetat med implementationer av moderna samarbets- och möteslösningar både i Sverige och internationellt.”

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.