nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

Företag förlorar miljoner på dålig kommunikation

Företag med 100 anställda förlora 44 000 kronor per år och anställd, genom att inte förbättra sin kommunikation. Det visar en undersökning som Siemens gjort tillsammans med SIS International Research.

  • Artikel annons 1

Undersökningen visar att mindre och mellanstora företag (smb) med upp till 400 anställda har lika stora kommunikationsproblem som stora företag. De har också samma typ av kommunikationsproblem. Dolda kommunikationshinder kan kosta smb-företag upp till 40 procent av deras produktiva tid.

I genomsnitt sa 70 procent av de tillfrågade att de spenderar 17,5 timmar i veckan på att hitta sätt att undvika kommunikationshinder. SIS såg att tiden man spenderar varje vecka på kommunikationsproblem var mer än 50 procent högre i företag med fler än 20 anställda. Vilket skulle innebära en förlust på 4 400 000 kronor varje år i företag med 100 anställda som inte gör något åt de största komunikationsproblemen.

Ingen strategi för uc

Allt fler använder olika slags kommunikation såsom telefoni, snabbmeddelanden, videokonferenser i försök att effektivisera produktiviteten. Genom att använda olika sätt att kommunicera ska det vara svårt att se om en kollega går att nå eller inte.

Undersökningen visade att även om medvetenheten om fördelarna med unified communications-lösningar hade nästan 60 procent inte hade någon strategi för att införa den.

Mobil marknad

Av undersökningen framgår att de som jobbar på smb-marknaden är mobila och mer än 50 procent ansåg att de jobbar mobilt. Det ansågs därför viktigt att förbättra kommunikationen för mobil användning.

Totalt svarade 513 personer på undersökningen i kommunikations-, finans-, hälso-, försäkrings-, tillverknings-, tjänste-, fastighets- och detaljhandelbranschen i Brasilien, Frankrike, Tyskland, Indien, Italien, Ryssland, USA och England.

De största kommunikationsproblemen

1. Ineffektiv koordinering.

2. Vänta på information.

3. Oönskad kommunikation.

4. Kundklagomål.

5. Andra kommunikationshinder.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Förändrar världen med teknik

Tietos innovationschef tror på att kunskapsöverföring och utbildning kan göra både företag och samhälle mer jämlika och på så vis även mer effektiva och framgångsrika. Och att proppen till utveckling ofta sitter högst upp.

Prenumerera på Telekom idags nyhetsbrev. Det är helt gratis. Anmäl dig här