nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Företagarens guide till iot

Forskare vid Umeå universitet har tagit fram en guide som visar vilka affärsmöjligheter iot för med sig.

  • Artikel annons 1

Uppkopplade bilar som själva bokar tid för service och hus som justerar ljus och värme för sina invånares bästa är bara en gnutta av de möjligheter som sakernas internet, iot, har att erbjuda världen. För att som företagare få ett grepp över vad man kan använda iot-tekniken till ska man få svar i den nya iot-guiden. Åtminstone är det vad forskarna på Umeå universitet hoppas.

I guiden kan man läsa om ett 20-tal svenska företag och hur de arbetar med iot. Forskarna bakom guiden har bland annat träffat Telia och Scania som berättar om sina erfarenheter och hur de jobbar med att utveckla produkter och tjänster med iot.

Tanken med guiden är att lyfta fram goda exempel för att öka kunskapen hos enskilda svenska företag som kanske själva kan få idéer för att utveckla nya produkter och tjänster.

Iot-guiden hittar du här

  • Annons 3

Fler nyheter

Box presenterar ny tjänst

Lagra din data var du vill – utan att det påverkar användarupplevelsen. Nu har molnföretaget Box lanserat sin nya tjänst.
– Med Box Zones får företaget det bästa av två världar, säger Jeetu Patel, produktchef på företaget.

  • Annons 4

Nytt nordiskt samarbete om 5g

Världens första sammanlänkade 5g-region. Under årets nordiska statsministermöte undertecknades en ny avsiktsförklaring.
– Utvecklingen av 5G är på frammarsch och den nordiska regionen ska ligga i framkant i den utvecklingen, säger statsminister Stefan Löven.

Så hanterar Telekom idag GDPR

Arbetet med dataskyddsförordningen, GDPR, har varit intensivt den sista tiden för att vi ska vara klara till den 25 maj. Nu finns alla bitar på plats hos Telekom idag och vår ägare Pauser Media.

Operatörerna: ”Skapas risker för monopolisering”

Konkurrens ger snabb och bred nätutbyggnad. Men i skiftet till 5g finns det stora risker för att enskilda aktörer får osunda fördelar.
– De föreslagna auktionsreglerna för 700 MHz-auktionen är inte konstruerade för att säkerställa hård konkurrens, säger Samuel Skott på Tele2.

Utmanaren: ”Verkligheten har kommit ikapp vår idé”

Ett mobilabonnemang som inte kostar pengar – men där användarna får betala med sin tid.
Det är uppstickaren Wifogs strategi för att kapa till sig marknadsandelar.
– Det här är en affärsmodell man kan använda inom många branscher, säger Peter Håkansson, vd för företaget.