nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Fortfarande status med smart mobil

Förhållandet mellan föräldrarnas inkomst och utbildning fortsätter att påverka hur barnen använder medier och kommunikationsteknik. Det visar den senaste rapporten från Statens medieråd.

  • Artikel annons 1

För andra gången undersöker Statens medieråd hur barn och ungdomars medievanor påverkas av föräldrarnas utbildning och inkomst. Det finns ännu många likheter med hur det såg ut för två år sedan, när undersökningen gjordes för första gången.

För att nämna ett exempel använder barn till föräldrar med både låg utbildning och låg inkomst internet allra minst. Medan barn till föräldrar med låg utbildning men med hög inkomst använder internet allra mest.

Inte oväntat visar studien att barn i familjer med hög inkomst har större tillgång till nästan all sorts medieteknik. Bland annat förekommer mobiltelefoner bland barn i åldrarna 5-8 år mycket oftare i höginkomstfamiljerna. Smarta mobiler utan knappar blir vanligare även hos barn i låginkomstfamiljer, men räknas fortfarande som en statussymbol, enligt rapporten.

Vad barnen själva vill dela

I undersökningen har barnen själva varit med och svarat på frågor. Bland annat om vilken information de kan tänka att dela med sig av på sociala medier. Det visade sig att barn till lågutbildade föräldrar är mer restriktiva med vilken information de lämnar ut om sig själva, men att de även är mer öppna för att låta föräldrarna se alla deras inlägg.

Barn i åldersgruppen 9–16 år fick frågan om de brukar bli osams med sina föräldrar om sin medieanvändning. Precis som 2015 visar 2017 års rapport att barn till utlandsfödda föräldrar oftare blir osams med sina föräldrar jämfört med barn till svenskfödda föräldrar.

Här kan ni läsa hela undersökningen

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Ny trend ger bättre koll på kunden

Det går att effektivisera sin företagstelefoni med en kontaktcenterlösning. Telekom idag kikar lite närmare på trenden som nått nyblivna telefonimästaren Sandvikens kommun och norska Elkjøp, där svenska Elgiganten ingår.

Telias köp ska pressa Telenor

Ett förvärv som ska stärka Telias närvaro i Norge.
Telekomjätten gjorde i somras upp med TDC om att köpa deras norska verksamhet.
Ett köp som ger stora möjligheter på marknaden.